غول‌های نفتی منتظر افزایش بی‌سابقه قیمت نفت هستند
قیمت نفت روز دوشنبه که بازارهای آمریکا در آستانه اجرای تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران دچار محدودیت عرضه بودند افزایش یافت.
به گزارش الشرق الاوسط، کشورهای اوپک و متحدان‌شان شامل روسیه روز یکشنبه در الجزایر پیرامون افزایش تولید برای جبران افت عرضه ایران گفت‌وگو کردند با این حال هیچ تصمیمی هنوز گرفته نشده است.
 این تولیدکنندگان با وجود فشار آمریکا برای پایین بردن قیمتها، اعلام کردند ضروریت چندانی برای افزایش بیشتر تولید وجود ندارد.
در همین حال، شاخص نفت خام برنت به بالاترین سطح در چهار سال گذشته رسید. هر بشکه نفت خام برنت در بازارهای جهانی به قیمت ۸۱ دلار به فروش رفت.
در همین باره بانک آمریکا در سناریوی اصلی، بهای نفت در سال ۲۰۱۹ را حدود ۸۰ دلار بر بشکه پیش‌بینی کرده است.
  بانک سیتی‌گروپ نیز در یادداشتی به قلم اد مورس که روز گذشته منتشر شد، بهای نفت برنت در سه ماه چهارم سال را حدود ۸۰ دلار پیش‌بینی کرد.
 با این حال اعلام کرد به دلیل تعادل شکننده در سمت عرضه و تقاضا و همچنین نبود ظرفیت مازاد عرضه در بازار، قیمت‌ها می‌تواند تا ۹۰ دلار بر بشکه افزایش یابد و حتی به ۱۰۰ دلار بر بشکه نیز برسد.
بانک‌های آمریکایی مریل لینچ و جی‎‌پی مورگان نیز برآورد خود از بهای نفت را افزایش داده و پیش‌بینی کرده‌اند که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ قیمت برنت به ۹۵ دلار بر بشکه برسد.
این در حالی است که شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا اعلام کرد صادرات نفت ایران صفر نخواهد شد اما بیش از میزانی که در زمان اعلام تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی شده بود کاهش پیدا خواهد کرد و قیمتهای نفت را بالاتر خواهد برد.
 بن لوکاک، یکی از مدیران شرکت ترافیگورا اظهار کرد: تصور می‌کنم زمانی که تحریمها برای نخستین بار چند ماه پیش اعلام شدند برآورد می‌شد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران را کاهش دهد اما اکنون برآوردها به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.
خریداران در آسیا از سوی آمریکا برای قطع واردات نفت ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند زیرا واشنگتن قصد دارد صادرات نفت ایران را که سومین صادرکننده بزرگ اوپک است، به صفر برساند و تهران را وادار کند درباره توافق هسته‌ای مجددا به پای میز مذاکره بنشیند.
وی در حاشیه کنفرانس نفت آسیا اقیانوسیه (APPEC) گفت: صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید، اما به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و ممکن است بسیار کمتر از میزانی شود که در زمان اعلام تحریم‌ها برآورد شده بود و بنابراین قیمتهای نفت بالاتر خواهد رفت.
به گفته مدیر ترافیگورا، نفت عراق و مکزیک گزینه مورد علاقه خریداران برای جایگزینی نفت ایران هستند.
همچنین اوپک و سایر تولیدکنندگان برای جبران افت صادرات ایران، افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز را بررسی کرده‌اند.
لوکاک در طول این کنفرانس اظهار کرده بود انتظار دارد قیمت نفت برنت از حدود ۸۰ دلار در حال حاضر تا کریسمس به ۹۰ دلار و تا سال نو به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.
وی همچنین اضافه کرد افت تولید ونزوئلا و تقاضای جهانی قوی برای نفت احتمالا قیمتها را تقویت خواهد کرد. ظرفیت پالایش جدیدی که در آسیا اضافه شده نیز عامل دیگری برای رشد بالاتر تقاضا برای نفت خواهد بود.
از سوی دیگر وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک نیز دیگر کسی بود که افزایش تولید نفت را غیرضروری دانست.
نواک گفت: «روسیه هیچ دلیلی برای افزایش فوری عرضه نفت نمی‌بیند.»
با این حال خالد الفالح وزیر نفت سعودی در گفتگوی تلویزیونی گفت: «قیمت نفت متعادل است. انتظار داریم که در ۲۰۱۹ با افزایش عرضه مواجه شویم که مجبور به کاهش میزان آن شویم.»