جریان مخالف توافقنامه را یک شکست می‌داند… رهبران حوثی یکدیگر را به خیانت متهم کردند
جده: اسماء الغابری

توافقنامه‌هایی که در استکهلم بین دولت مشروع یمن و حوثی‌ها امضا شد به اختلافات بین رهبران حوثی، به‌ویژه بین دو جناح برجسته حوثی یعنی ابو علی الحاکم و مهدی المشاط منجر شد. دلیل این اختلاف، مخالفت الحاکم با توافقنامه و موافقت المشاط با آن است.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به حوثی‌ها در صنعا، اختلافات بین دو جریان الحاکم و المشاط که بزرگترین گروه‌ها و صف اول شبه‌نظامیان حوثی به‌شمار می‌روند، بسیار عمیق است.
گفتنی است آتش‌بس از روز سه شنبه گذشته تا کنون از سوی جریان ابو علی الحاکم نقض شده‌است.
بنا به گفته‌های منبع آگاه جریان الحاکم این توافقنامه را یک شکست قلمداد کرده‌است.
اکثر رهبران جبهه‌ها از این جریان بوده و ساختار نظامی حوثی‌ها در میادین جنگ را تشکیل می‌دهند، علاوه بر این زمام امور و اداره جبهه‌ها را نیز بر عهده دارند.
این منبع آگاه در ادامه گفت: «جریان مهدی المشاط به همراه محمد عبد السلام، احمد الکحلانی، الفیشی، حمید رزق، عبدالله الرزامی النمری، حسین العزی، الجنید و تعدادی از رهبران ارشد نظامی میدانی و اداری دیگر، ساختار اداری و فرهنگی حوثی‌ها را تشکیل می‌دهند و رهبران کمی در جبهه دارند، اما تصمیم نهایی با آنهاست و تحت نفوذ قوی ایران و لبنان هستند».
وی در ادامه یادآور شد: «در اکثریت تصمیمات سرنوشت‌ساز عبد الملک الحوثی بنا به دستور اتاق‌های ایران و لبنان تسلیم خواسته‌های المشاط می‌شود و با وجود اینکه جریان ابو علی الحاکم نیز روابط نزدیکی با ایران و لبنان دارد، اما به قدرت و نفوذ جریان المشاط نیست».
به گزارش منبع آگاه دلیل درگیری‌ها و بمباران‌هایی که به‌ویژه از روز اعلام آتش‌بس بالا گرفته مخالفت الحاکم با توافقنامه بود.
گفتنی است اختلاف بین الحاکم و المشاط از مذاکرات سوئد تا کنون ادامه دارد و به اتهام یکدیگر به خیانت و درگیری‌های بدنی کشیده شده‌است.
وی افزود: «ایران و حزب‌الله نتوانستند طرفین را برای حل مشکل و رسیدن به راه‌حلی برای بحران موجود متقاعد کنند».
نیروهای مشترک وابسته به ارتش ملی یمن که از سوی ائتلاف عربی حمایت می‌شوند زمان‌های نقض آتش‌بس از سوی شبه‌نظامیان حوثی را ثبت کرده‌اند.
به گزارش یک منبع نظامی، حوثی‌ها ۸ دقیقه قبل از زمان آغاز آتش‌بس منطقه‌ای در نزدیکی هتل الاتحاد در صنعا را مورد هجوم قرار دادند.