تهران برایش پول و اسلحه می‌فرستد و سوریه راه انتقال آن سلاح و مهمات را هموار می‌کند

 

حزب‌الله پس از تجاوز اسرائیل و ورود آن به بیروت در سال ۱۹۸۲ به ابتکار ایران تأسیس شد. اولین حرکتش را در منطقه بقاع آغاز کرد، پیش از آنکه چترش را بر دیگر مناطق لبنان به خصوص جنوب آن کشور و حاشیه جنوبی بیروت بگستراند.
به گزارش الشرق الاوسط، حزب که تأکید می‌کند مرجعیتش همان ولایت فقیه است، عقیده سیاسی‌اش را براساس رویارویی با اسرائیل بنا کرده‌است.
برجسته‌ترین عملیاتی که به آن نسبت داده شده، انفجار مقر نیروهای آمریکایی و فرانسوی در ماه اکتبر سال ۱۹۸۳ در بیروت است. حادثه‌ای که منجر به کشته شدن ۳۰۰ عضو از نیروهای آمریکایی شد و مدتی بعد از آن موجب عقب‌نشینی این نیروها از لبنان شد. طبق گزارشی که تاریخچه حزب را مستند می‌کند و فرانس پرس دیروز منتشر کرد.
حزب‌الله که از تهران پول و سلاح دریافت می‌کند و سوریه انتقال این سلاح و مهمات را تسهیل می‌کند، جنگی را در سال ۲۰۰۶ علیه اسرائیل راه انداخت. جنگی که بر اثر ربودن دو سرباز اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان شعله‌ور شد.
این جنگ موجب کشته شدن ۱۲۰۰ نفر در لبنان شد که اغلب آنها غیرنظامی بودند و ۱۶۰ اسرائیلی که اغلب‌شان نظامی. جنگ با صدور قطعنامه شماره «۱۷۰۱» شورای امنیت سازمان ملل پایان یافت. قطعنامه‌ای که عملیات نظامی بین اسرائیل و حزب‌الله را متوقف کرد و موجب تقویت استقرارموقت نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان شد. براساس همین قطعنامه ارتش لبنان برای اولین بار پس از چند دهه در مرز لبنان و اسرائیل مستقر شد تا مانع از وجود هر نوع نیروی نظامی «غیرقانونی» در آنجا بشود.
برخی سازمان‌های اطلاعاتی غربی «حزب‌الله» را متهم می‌کنند در دهه هشتاد در عملیات ربودن تعدادی از غربی‌ها در لبنان نقش داشته‌است.
بلغارستان حزب‌الله را به دست داشتن در انفجار اتوبوس اسرائیلی که طی عملیاتی در جولای سال ۲۰۱۲ در خاک آن کشور اتفاق افتاد، متهم می‌کند.
«حزب‌الله» پس از پایان جنگ لبنان (۱۹۷۵–۱۹۹۰) برخلاف همه گروه‌های مسلح دیگر و به بهانه مقاومت در برابر اسرائیل، زیر بار تحویل اسلحه‌اش نرفت.
مخالفان حزب مدعی‌اند که حزب از سلاحش برای فشار آوردن بر صحنه سیاسی لبنان و تحمیل خواسته‌هایش استفاده می‌کند.
«حزب‌الله» هم اکنون انبار ذخیره سلاح وسیعی دارد هر چند کسی از حجم آن خبر ندارد. دبیرکل آن حسن نصرالله در مناسبت‌های مختلف گفته که حزبش به سلاح و موشک پیشرفته دست‌یافته که می‌توانند عمق اسرائیل را هدف قراردهند.
در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ دبیرکل «حزب‌الله» اعلام کرد که «نیروهای مقاومت اکنون موشک‌های دقیق و غیردقیق در اختیار دارند، همچنین امکانات تسلیحاتی که به آنها این امکان را می‌دهد تا اگر اسرائیل بخواهد جنگی بر لبنان تحمیل کند با چنان سرنوشت و واقعیتی روبه رو می‌شود که هیچ‌گاه تصورش را هم نمی‌کرد».
سال ۲۰۱۳ «حزب‌الله» به‌طور علنی از شرکت در جنگ سوریه مجاور پرده برداشت و از ایستادن نیروهایش در کنار نیروهای نظام. لبنان به شدت دربارهٔ دخالتش در سوریه دچار دو دستگی شد. این دخالت طی سال‌ها موجب تغییر موازنه میدانی به سود نظام شد و حزب هاله‌اش را در جهان عرب از دست داد.
تعداد جنگجویانش در سوریه به گفته کارشناسان بین ۵ تا ۸ هزار نفر است. در چند عملیات مهم شرکت کرد؛ مهم‌ترین آنها علیه نیروهای مخالف در ریف حمص (در قلب سوریه) در سال ۲۰۱۳ و با هدف تأمین امنیت مرزهای لبنان-سوریه و ضد گروه‌های مخالف در شهر حلب (شمال سوریه). در سپتامبر ۲۰۱۷ «حزب‌الله» اعلام کرد، نیروهایش در سوریه «تا اطلاع ثانوی» می‌مانند.
نیروهای «حزب‌الله» طی سال‌های گذشته در عراق و در کنار نیروهای «الحشد الشعبی» در جنگ با داعش حضور داشتند. پس از شکست این گروه، حزب در نوامبر سال ۲۰۱۷ آمادگی خود را برای عقب کشیدن «تعداد زیادی» از فرماندهان و اعضایش از عراق اعلام کرد.
در یمن «حزب‌الله» متهم به حمایت از حوثی‌هایی است که علیه حکومت حمله نظامی می‌کنند.
«حزب‌الله» برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ وارد دولت لبنان شد و حضورش را از آن زمان در صحنه سیاسی تقویت کرد. در می ۲۰۰۸ بحران سیاسی لبنان ابعاد تازه‌ای گرفت و کار به درگیرهای خیابانی میان «حزب‌الله» و اکثریت پارلمانی در آن زمان به رهبری سعد الحریری کشیده شد. «حزب‌الله» برای چند روزی کنترل بخش بزرگی از غرب بیروت را در دست گرفت. به دنبال این حوادث، توافقی در دوحه صورت گرفت.
در سال ۲۰۱۶ توافقات جدیدی میان جریان‌های مختلف پس از دو سال خلأ در پست ریاست جمهوری روی داد که در نتیجه آن میشل عون، متحد «حزب‌الله» به صدر ریاست رسید و الحریری به نخست‌وزیری.
پس از به عقب افتادن انتخابات لبنان از سال ۲۰۰۹ بر اثر تنش‌های سیاسی، انتخابات قانونی در می سال ۲۰۱۸ برگزار شد که می‌توان آن را نتیجه آن توافق شکننده‌اش خواند و موقعیت «حزب‌الله» و متحدانش را در مجلس نمایندگان تا مدتها تقویت کرد.
الحریری پس از انتخابات مأمور تشکیل کابینه شد اما پس از ماه‌ها تاکنون موفق به آن نشده‌است، درست در زمانی که «حزب‌الله» تلاش می‌کند قدرت روبه افزایش سیاسی‌اش را با تشکیل دولت دلخواهش حفظ کند.
ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ «حزب‌الله» را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرارداد و اتحادیه اروپا «بخش نظامی» این حزب را در لیست «سازمان‌های تروریستی» قرارداد. وزارت دادگستری آمریکا درماه ژانویه ۲۰۱۸ از ایجاد گروه ویژه تحقیق «دربارهٔ منابع مالی (حزب‌الله) و قاچاق مواد مخدر» خبر داد. واشینگتن تحریم‌هایی بر تعدادی از رهبران حزب اعمال می‌کند.
«حزب‌الله» همچنین در دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان متهم به قتل رفیق حریری در حادثه انفجاری است که در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد. «حزب‌الله» این اتهام را رد می‌کند و سخن از یک «توطئه» می‌گوید.