نمایندگان مجلس کانادا در جلسه رای گیری روز پنجشنبه (۲۰ سپتامبر) طرحی را تصویب کردند که طی آن اقدامات جنایتکارانه دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگا نسل کشی ارزیابی شده است.

نمایندگان مجلس در جلسه یاد شده نتایج تحقیقات سازمان ملل درباره اقدامات دولت علیه روهینگا و گروه های اتنیکی دیگر را به رای گذاشتند. نظامیان میانمار به جنایت علیه بشریت متهم شده اند.

نمایندگان مجلس این اقدامات جنایتکارانه علیه روهینگا را «نسل کشی» خوانده و از شورای امنیت خواستند این پرونده را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع دهد.

پارلمان کانادا همچنین از شورای امنیت خواست تا زمینه را برای محاکمه و پیگرد فرماندهان ارشد نظامی در میانمار به اتهام نسل کشی فراهم کند.

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا بعد از اعلام این خبر در واشنگتن گفت «من بار دیگر بر این مساله تاکید می کنم که جنایت های صورت گرفته علیه روهینگا فاجعه بار و وحشتناک هستند».

فریلند خاطر نشان کرد «ما برای اجرای عدالت در مورد عاملان این جنایت ها تلاش می کنیم. طرح قانون که امروز تصویب شد مرحله مهمی در راستای تحقق این هدف است.»

اقدامات خشونت آمیز ارتش میانمار و شبه نظامیان بودایی منجر به آوارگی بیش از ۷۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگا و فرار به کشور همسایه یعنی بنگلادش در سال ۲۰۱۷ شد. آوارگان از آن زمان تا کنون در کمپ زندگی می کنند.

دولت میانمار و بنگلادش در اواخر ۲۰۱۷ بر سر بازگشت آوارگان به توافق رسیدند اما با گذشت ده ماه هنوز این توافق عملی نشده و دو کشور تقصیر تعلل در اجرای این طرح را گردن یکدیگر می نهند. آوارگان روهینگا می گویند به شرطی به میانمار برمی گردند که امنیت برقرار شده باشد و آنان به حقوق خود دست بیابند.

دولت کانادا در مه گدشته اعلام کرد که این کشور کمک مالی اضافی ۳۰۰ میلیون دلار (کانادا) (۲۰۰ میلیون یورو) در سه سال آینده برای بهبودی وضعیت معیشت روهینگا در کمپ های بنگلادش و کمک به بنگلادش برای حمایت از روهینگا و گروه های اتنیکی دیگر میانمار در نظر گرفته است.