امارات در حال توسعه شبکه روابط خارجی خود است

انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه عنوان کرد کشورش از طریق ایجاد روابط با کشورهای پیشرو در بخش‌های مختلف، در حال توسعه شبکه روابط خود با کشورهای بزرگ و قدرت‌های جهان است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی در این راستا به توسعه روابط امارات با تعدادی از کشورها، قدرت‌های نوظهور همچون چین و هند و قدرت‌های قدیمی جهان اشاره کرد.
قرقاش ضمن اشاره به اینکه کشورش از حجم چالش‌های منطقه‌ای با خبر است بر اهمیت ایجاد یک الگوی عربی قوی و مؤثر تأکید کرد که از طریق آن نقشِ عربیِ پیشرو ایجاد شود که قادر به مقابله با تمام چالش‌ها است.
وی اظهار کرد جهان در مبارزه با تروریسم موفق عمل کرد اما نتوانست ریشه‌های افراط‌گرایی را خشک کند. امارات نیز معتقد است که از بین بردن تروریسم نیازمند بررسی ریشه‌های افراط‌گرایی از طریق اقدامات ارگانی هدفمند است.
وی در جلسه «متغیرهای سیاسی جهانی» در نشست‌های سالانه دولت امارات، عنوان کرد سیاست خارجه هر کشوری از واقعیت داخلی آن جدا نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند با وجود ضعف داخلی در سیاست خارجی خود موفق عمل کند.
وی اشاره کرد که امارات بر اصول قوی و متینی پایه‌گذاری شده و با چشم امید و اطمینان به آینده نگاه می‌کند که بخشی اساسی از اعتبار مثبت آن بوده و منعکس کننده چشم‌انداز رهبری حکیم آن است که دغدغه آن وطن و شهروند است.
وی اشاره کرد که موفقیت داخلی امارات نشأت گرفته از موفقیت الگوی رشد، اجتماع و ارزش‌هایی است که امارات به آن دعوت می‌کند و در این راه به ارتباط میان موفقیت داخلی و کارآمدی ارتباطات خارجی آن اشاره کرد؛ چرا که هر چه میزان موفقیت‌ها و دستاوردهای داخلی بیشتر باشد مأموریت تقویت ارائه تصویر و موقعیت حکومت به جهان موفق‌تر و موفقیت آن در ارتباط با خارج بهتر خواهد بود؛ بنابراین این حالت امارات را در برابر چالش‌های بزرگ‌تر و مسئولیت‌های بیشتری برای افزایش تحقق موفقیت‌ها قرار می‌دهد.
وی همچنین بر ضرورت خلاقیت، استفاده از کارهای غیرمتداول و شکستن کلیشه تأکید کرد و در این راه به تجربه‌های حکومت امارات در زمینه تکنولوژی پیشرفته و چشم‌انداز رهبری آن به مرحله بعد از نفت اشاره کرد.
وی در پایان عنوان کرد امارات توانست با روی آوردن به سرمایه‌گذاری در بخش‌های فضا، هوش مصنوعی، علوم پیشرفته و ایجاد مهارت‌های آینده این کلیشه را شکسته و تصویر خوبی از دولت خود نزد جهانیان ایجاد کند.