انتخابات ریاست جمهوری برزیل - عکس از رویترز

انتخابات ریاست جمهوری برزیل – عکس از رویترز

به گفته مقامات کمیته انتخابات برزیل، دیلما روسف رییس جمهور کنونی برزیل بیشترین آرا را در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه این کشور کسب کرده اما از آنجا که حد نصاب لازم برای کسب پیروزی در دور اول را کسب نکرده، انتخابات در این کشور آمریکای لاتین به دور دوم کشیده شده است.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری برزیل نشان می دهد که رییس جمهور کنونی ۴۲ درصد آرا را کسب کرده در حالی که برای انتخاب به عنوان رییس جمهور باید بیش از نیمی از آرا را از آن خود کند.

بدین ترتیب او در دور دوم انتخابات که روز ۲۶ اکتبر برگزار خواهد شد با آقای آسیو نیوس که ۳۴ درصد آرا را کسب کرده رقابت خواهد کرد.

ناظران رقابتی فشرده را برای روز ۲۶ اکتبر پیش بینی می کنند.

سیستم رای گیری در برزیل الکترونیکی است و نتایج رسمی به سرعت روشن شد.

رای دادن در برزیل برای افراد ۱۸ تا ۷۰ ساله اجباری است. در این انتخابات بیش از ۱۴۲ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی بودند.

میزان بیکاری در دور اول ریاست جمهوری خانم روسف ۵ درصد بود که نشان دهنده وضعیتی بهتر از دولت های قبلی است. همچنین در دوران وی، حداقل دستمزد افزایش یافته و شمار برزیلی هایی که دچار سوءتغذیه هستند کاهش یافته است.

در همین حال برزیل در ۱۸ ماه گذشته شاهد رکود، رسوایی های فساد مالی و اعتراضات عمومی در ارتباط با خدمات ضعیف عمومی و هزینه های جام جهانی بوده است.

دیلما روسف پس از تایید پیروزی اش در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری برزیل از حمایت مردم قدردانی کرد.

در عین حال به نظر می‌رسد همچنان آسیو نیوس بخت قابل توجهی برای پیروزی در دور دوم انتخابات دارد.

عمل‌کرد قوی وی در دور اول انتخابات می‌تواند موجب آن شود که تعداد بیشتری در دور دوم به این نامزد راست میانه اقبال نشان دهند.

ناظران سیاسی در برزیل می‌گویند که که پس از اعلام نتایج دور اول، هواداران خانم روسف نگران‌تر از گذشته به نظر می‌رسند.