سینمای مصر در زمینه تولید ژانر وحشت ضعیف عمل کرده است
با نزدیک شدن به پایان «فصل فیلم‌های عید قربان» در مصر، فهرست فروش فیلم‌های این سینما رونمایی شد.
به گزارش الشرق الأوسط، در این فهرست ژانر کومیدی توانسته است بر ژانرهای وحشت، درام و ماجراجویانه غلبه کند.
در این فصل ۷ فیلم به رقابت با هم پرداختند که فیلم «البدله» با بازی تامر حسنی با فروش ۲۴ میلیون پوند مصر توانست عنوان فیلم پروفروش این فصل را کسب کند.
فیلم «تراب الماس» با فروش ۱۷ میلیون پوند جایگاه دوم، فیلم «الدیزل» با فروش ۱۶ میلیون پوند جایگاه سوم، فیلم «الکویسین» با فروش ۱۱ میلیون پوند جایگاه چهارم، فیلم «بنی آدم» با فروش ۶ میلیون پوند جایگاه پنجم، فیلم «سوق الجمعه» با فروش یک میلیون و ۷۰۰ پوند جایگاه ششم و فیلم «بیکیا» با فروش یک و نیم میلیون پوند در جایگاه آخر این فهرست قرار گرفت.
عیلرغم اینکه تاریخ سینمای مصر از فیلم‌های ترسناک و ماجراجویانه خالی نیست اما در مقایسه با سینمای هالیوود این ژانر در سینمای مصرکم تولید می‌شود.
مهم‌ترین فیلم‌هایی که در سینمای مصر در این ژانر ساخته شد فیلم‌های «متحف الشمع» تولید سال ۱۹۵۶، «ریا وسکینه» تولید سال ۱۹۵۳، «الإنس والجن» تولید سال ۱۹۸۵، «التعویذه» تولید سال ۱۹۸۷ و «الفیل الأزرق» تولید سال ۲۰۱۴ است.
محمود عبدالشکور منتقد سینمایی در گفتگو با الشرق الاوسط گفت در مصر تلاش‌های بسیاری برای تولید فیلم‌های ترسناک صورت گرفت و حتی در برخی فیلم‌ها همچون «متحف الشمع» سعی شد ژانر کمدی و وحشت با هم ترکیب شود ولی از آنجایی‌که در تولید این فیلم‌ها به شدت از فیلم‌های هالیوود الهام گرفته شده بود برای مخاطب باورپذیر نبوده و با شکشت مواجه شدند.
وی افزود که میراث مصر پر از داستان‌ها و افسانه‌های ترسناک است ولی فیلم سازان به جای پرداختن به آنها در تولید ژانر وحشت، فقط از غربی‌ها پیروی می‌کنند به همین دلیل است که در تولید این ژانر موفق نمی‌شوند.
ماجده خیرالله منتقد سینمایی نیز در این باره به الشرق الأوسط گفت فیلم‌های ترسناک خارجی مورد پسند خیلی از مخاطبان در همه جای دنیا است پس اشکالی ندارد که در مصر به این‌گونه فیلم‌ها پرداخته شود.
وی گفت استقبال گسترده از این ژانر در یک موسم خاص، دلیل بر برنامه ریزی‌هایی است که از جانب تهیه کنندگان این فیلم‌ها برای عرضه آنها در یک فصل خاص صورت گرفته است.
وی افزود تمرکز سیمای مصر بر فیلم‌های اکشن و کمدی باعث شده است که طرفداران ژانر وحشت برای دیدن این نوع فیلم‌ها به سینمای خارجی روی بیاورند این موضوع نیز برای تولید کنندگان خارجی این زمینه را فراهم آورده که از فرصت استفاده کرده و برای جذب مخاطب بیشتر به این ژانر روی بیاورند.

الکومیدیا تتفوق على الرعب والغموض فی إیرادات موسم العید بمصر

بینما یوشک موسم “عید الأضحى السینمائی” على الانتهاء فی مصر، کشفت إیرادات الأفلام عن تصدر الکومیدیا للقائمه، على حساب أفلام الرعب والغموض والدراما الاجتماعیه.وتنافست فی موسم عید الأضحى السینمائی ۷ أفلام، حصل فیها فیلم “البدله” الذی قام ببطولته المطرب