اسامی رهبران «گروه مبارزان» و گروه‌های افراطی در این لیست قرار دارد

قاهره: خالد محمود

دفتر دادستان کل در طرابلس در اقدامی بی سابقه که بیشتر شبیه اعلام جنگ علیه رهبران جنگ در لیبی است، دستور بازداشت ۳۱ تن از مخالفان سودانی و چادی در لیبی و ۶ لیبیایی را صادر کرد که عبدالحکیم بلحاج رهبر سابق «گروه مبارزان لیبی»، ابراهیم الجضران رئیس سابق سازمان حراست از تأسیسات نفتی و ۴ تن از رهبرانی که با ائتلاف گروه‌های مسلح افراط گرا معروف به «فجر لیبی» در ارتباط هستند، در میان آنها به چشم می‌خورد.
به گزارش الشرق الاوسط، الصدیق الصور رئیس بخش تحقیقات در دفتر دادستان در یک پیام رسمی به رئیس دستگاه اطلاعات لیبی و رئیس آگاهی خواستار بازداشت این ۳۷ نفر شد.
دستور بازداشت این افراد به دلیل شکایات وارده به دفتر دادستان کل در خصوص حمله گروه‌های مسلح افراطی به میدان‌های نفتی و جرایم قتل و آدم‌ربایی توسط گروه‌های مخالف چادی موجود در لیبی صادر شده‌است.
وی همچنین در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به دستگیری وزیر دفاع در «جبهه نجات چادی» در طرابلس گفت: «دلیل صدور دستور بازداشت ۶ فرد لیبی به دلیل ارتباط آنها با مخالفان سودان و چادی‌ها در حمله به سرزمین لیبی است».
در مقابل، عبد الحکیم بلحاج رئیس حزب الوطن و صاحب امتیاز شبکه تلویزیونی «النبأ» ضمن ابراز تعجب از خبر دستور بازداشت خود گفت: «هدف از این اقدام حذف من و تعدادی از شخصیت‌های دیگر از صحنه سیاسی و انتخابات است».
وی در یک مصاحبه تلویزیونی افزود: «مقامات قضایی پیش از این ما را به حدف از صحنه سیاسی تهدید کرده بودند و این اقدام نیز درهمین راستا انجام شده‌است».
وی در ادامه اشاره کرد: «بعضی از گروه‌های شبه نظامی در طرابلس که زندان هم در اختیار دارند، در طرابلس تصمیم‌گیری می‌کنند و حکم بازداشت ما نیز به دستور آنها صادر شده‌است. مسئولیت پیگیری این امر را به یک گروه حقوقی واگذار کردم».
گفتنی است وی از ذکر نام این گروه‌های شبه نظامی امتناع کرد.