رهبران حزب «ندا» تونس به دنبال توقف طرح سیاسی نخست‌وزیر

تونس: المنجی السعیدانی

ده‌ها جوان بیکار معترض تونسی از شهر المکناسی در استان سیدی بوزید، به منظور نشان دادن اعتراض خود علیه دولت، مسافت ۳۵۰ کیلومتر را تا شهر پایتحت پیاده‌روی کردند و روز گذشته وارد این شهر شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، این جوانان در بدو ورود خود، در مقابل ساختمان وزارت صنعت و نیرو تحصن کردند اما پلیس و نیروهای امنیتی تمام منطقه را محاصره کردند.
معترضان کسانی بودند که چند ماه پیش، پس از موفقیت در آزمون و مصاحبه، شرکت فسفات شهر المکانسی آنها را استخدام کرده بود، اما تا به حال از آنها دعوت به کار نکرده‌است؛ و قراردادهای آنها همچنان تنها یک کاغذپاره به‌شمار می‌رود.
از سوی دیگر، حافظ قاید السبسی فرزند رئیس‌جمهور کنونی و رئیس دفتر سیاسی حزب ندا، از هواداران حزب خود خواست تا آماده برگزاری کنگره انتخابات درون حزبی باشند.
قرار است این کنگره انتخاباتی درون حزبی در ماه مارس ۲۰۱۹ (اسفند) براساس اصل برتری و نه ائتلاف‌های سیاسی برگزار شود.
برخی از ناظران، این حرکت حزب ندای تونس را تلاشی جهت متوقف کردن و تأثیرگذاری مستقیم بر طرح سیاسی یوسف الشاهد نخست‌وزیر این کشور می‌دانند چراکه وی در صدد تشکیل حزبی جدید و جذب رهبران جدا شده حزب ندا است.
از طرفی دیگر، برخی ناظران بر تحولات سیاسی تونس معتقدند که طرح سیاسی نخست‌وزیر این کشور در هاله‌ای از ابهام و سردرگمی به سر می‌برد.
با وجود اینکه تعدادی از رهبران سیاسی که حامی طرح یوسف الشاهد هستند، ترجیح دادند که به‌طور رسمی، وی حزب جدید خود را معرفی کرده تا در انتخابات ریاستی و پارلمانی که قرار است در پایان سال جدید هر دوی آن برگزار شود، وارد شود، اما این اعلام رسمی تاکنون چندین بار به خاطر نبود نگرش سیاسی مشخص به تعویق افتاده‌است.