ران جانسون، مسئول عملیات ضد شورش در شهر فرگوسن در ایالت میزوری آمریکا از نلی، خواننده رپ سیهپوست آمریکایی استقبال می کند. شخصیت های برجسته آمریکایی مردم فرگوسن را به خویشتن داری دعوت کردند – رویترز

ران جانسون، مسئول عملیات ضد شورش در شهر فرگوسن در ایالت میزوری آمریکا از نلی، خواننده رپ سیهپوست آمریکایی استقبال می کند. شخصیت های برجسته آمریکایی مردم فرگوسن را به خویشتن داری دعوت کردند – رویترز

به دنبال افزایش اعتراض ها به کشته شدن نوجوانی سیاه‌پوست به دست یک افسر سفیدپوست در هفته گذشته، نیروهای نظامی گارد ملی ایالات متحده به منطقه فرگوسن، حومه سنت‌لوئیز در ایالت میزوری، اعزام شدند.

به دنبال اعزام نیروهای جدید، پلیس شهر فرگوسن آمریکا از بازداشت ده‌ها تن در شب گذشته خبر داده و گفته است که ماموران پلیس هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند.

ران جانسون، مسئول عملیات ضد شورش در شهر فرگوسن در ایالت میزوری آمریکا، علت بازداشت مردم را چنین تشریح کرد: «مجرمان با هدف به خشونت کشاندن تظاهرات اعتراضی مردم، به میان آنان نفوذ کردند.»

مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست در فرگوسن یک هفته پیش هدف شلیک گلوله پلیس قرار گرفت. وی به ضرب ۶ گلوله کشته شد. دو گلوله به سر وی اصابت کرده بود.

تظاهرکنندگان گفته اند که مقتول زمانی هدف اصابت گلوله مامور سفید پوست پلیس قرار گرفت که دست خود را به علامت تسلیم بالا برده بود. به همین سبب معترضان از این اقدام به عنوان یک حرکت «نژادپرستانه» یاد کردند.

دارن ویلسون، مامور پلیس ۲۸ ساله که به سوی براون تیراندازی کرد، در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده و تحت حمایت پلیس، در محل نامعلومی به سر می برد و تحقیقات جنایی از او ادامه دارد.

طی عملیات شب گذشته، ۳۱ نفر به جرم اعمال اقدامات خشونت آمیز بازداشت شدند. به گفته جانسون «برخی از بازداشت شدگان از ساکنان محلی نبودند بلکه از نقاط دوردستی مانند نیویورک و کالیفرنیا برای دامن زدن به آشوب به این شهر آمده بودند.»

با وجود آن که جانسون تاکید دارد که ماموران پلیس هدف پرتاب سنگ و بطری قرار گرفتند اما «حتی یک گلوله هم شلیک» نکردند. برخی از خبرگزاری‌های محلی خبر از زخمی شدن دو تن در اثر اصابت گلوله دادند.

مسئول عملیات ضدشورش در شهر فرگوسن خاطرنشان کرد: «پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گلوله گاز اشک آور و کپسول دودزا به کار برد. همچنین دو قبضه اسلحه نیز از تظاهرکنندگان ضبط کرد.»

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا نیز خواستار حفظ آرامش شده است. وی در عین حال وزیر دادگستری آن کشور را مامور سفر و ملاقات با مسئولان در منطقه و بررسی اوضاع کرده است.

رییس‌جمهوری آمریکا می‌گوید بهانه‌ای برای پلیس محلی جهت استفاده از «زور بیش از حد» وجود نداشت و خواستار استفاده «محدود» از گارد ملی شده، همزمان خشونت‌ها از سوی معترضان را نیز محکوم کرده است.

با وجود برقراری ساعت منع آمد و شد، اعتراض‌ها ادامه داشته و بار دیگر به خشونت و درگیری کشیده شده است. فرمانداری فرگوسن در نهایت با ورود گارد ملی مقررات رفت و آمد را لغو کرد.

جانسون از مردم خواست برای جلوگیری از سواستفاده مجرمان از تظاهرات آنان، از تظاهرات در شب بپرهیزند. وی از مردم خواست در ساعات روز، به حرکت اعتراضی خود ادامه دهند تا مانع از آن شوند که «عناصر جنایتکار» با نفوذ به صفوف آنان، به خشونت دامن زنند.