عروس و داماد فلسطینی که خانه خود را در حمله های فلسطین از دست دادند، با بازگشتن آرامش نسبی مراسم عروسی خود را همراه با دیگر زوج در مدرسه سازمان ملل در رفح برگزار کردند – عکس از آژانس خبری فرانسه

عروس و داماد فلسطینی که خانه خود را در حمله های فلسطین از دست دادند، با بازگشتن آرامش نسبی مراسم عروسی خود را همراه با دیگر زوج در مدرسه سازمان ملل در رفح برگزار کردند – عکس از آژانس خبری فرانسه

رام الله، کفاح زبون – همزمان با آغاز دور جدید گفتگوها در قاهره برای رسیدن به آتش بس دائمی در غزه گفتمان تهدید آمیز بین فلسطینی ها و اسراییلی ها بالا گرفت. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل گفت: اگر همه اسراییلی ها از آرامش و امنیت برخوردار نشوند جنبش حماس هدف حملات بیرحمانه بیشتری از سوی اسراییل قرار خواهد گرفت.

حماس در پاسخ به این اظهارات گفت: تنها راه تحقق امنیت این است که اولا فلسطینی ها از آن برخوردار شوند.

هیات مذاکره کننده فلسطینی و اسراییلی دیروز یکشنبه پس از سه روز گفتگو به رام الله و اردن و لبنان و قطر و تل آویو و دمشق بازگشتند و فلسطینی ها تصمیم گرفتند تا ضمن سردادن شعار «خواستار تحقق حقوق کامل هستیم» هیچ گونه تعویق یا تاخیری را در خواسته رفع حصر و برخورداری از فرودگاه و بندر نپذیرند.

این در حالی است که اسراییلی ها به دنبال تامین منافع امنیتی خود هستند و این خواسته را بر هرگونه توافق محتملی ترجیح می دهند. کما اینکه آنها تاسیس فرودگاه و بندر در غزه را نپذیرفتند. یک وزیر اسراییلی برپایی فرودگاه و بندر در غزه را به «تاسیس بازار آزاد سلاح» تشبیه کرد.

مصر طرحی را به گروه های گفتگوکننده پیشنهاد کرده بود که توقف «اقدامات خصمانه» از سوی دو طرف و گشودن گذرگاه ها به منظور پایان بخشیدن به حصر غزه و رفت و آمد افراد و انتقال کالاها و امکانات مورد نیاز بازسازی غزه را بنا بر قوانین مورد اتفاق بین حکومت اسراییل و حکومت خودگردان فلسطینی در بر می گیرد.

طرح مصری شامل برداشتن منطقه حائل در مرز غزه و استقرار نیروهای امنیتی حکومت خودگردان در طی مراحلی و گسترش منطقه صید دریایی و بازگشت به اجرای گفتگوها در طی مدت یکماه از گذشت توافق مبادله اسرا و اجساد کشته شدگان بین دو طرف است. این طرح موضوع روش تاسیس فرودگاه و بندر در غزه را بنا بر پیمان اسلو در ۱۹۹۳ و پیمان های بعدی را بررسی می کند. طرح مصری با مخالفت فلسطینی ها و اسراییلی ها روبرو شد. دو طرف تا پایان روز دوشنبه یعنی همزمان با پایان مهلت آتش بس پنج روزه مهلت دارند تا تحقق توافق یا ناکامی در رسیدن به توافق یا تمدید آتش بس را اعلام کنند.

اسراییلی ها و فلسطینی ها دیروز و پیش از آغاز گفتگوها بر مواضع خود تاکید کردند. نتانیاهو گفت: «ارتش در حملات خود به نوار غزه ضربات سهمگینی به حماس وارد کرد و تونل ها و صدها نفر از مخربین و موشک های راکت انداز به سوی اسراییل را مورد هدف قرار گرفت. برنامه حماس برای حمله دریایی و هوایی و زمینی به شهروندان اسراییل با شکست مواجه شد. اکنون حماس نمی تواند با دستاوردهای سیاسی بر شکست نظامی خود سرپوش بگذارد. ما اجازه این کار را نمی دهیم.»

حماس در پاسخ به اظهارات نتانیاهو گفت: «تنها راه تحقق امنیت این است که فلسطینی ها اول از آن برخوردار شوند و اینکه حصر برداشته شود.»

سامی ابوزهری سخنگوی حماس در بیانیه ای که نسخه از آن به دست الشرق الاوسط رسید گفت: «گفته های نتانیاهو درباره پیروزی فقط اهداف تبلیغاتی داشته و برای فرار از خشم اسراییلی ها و سرپوش گذاشتن بر شکست وی بیان شده است. برای نتانیاهو همین بس است که صدها نفر از سربازانش کشته و زخمی یا اسیر شدند. موشک های مقاومت و عملیات جنبش مقاومت به عمق اسراییل نفوذ کرده و منجر به محاصره هوایی اسراییل شد.»

رهبر فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد «خواسته های بر حق هیات مذاکره کننده ما در خصوص رفع حصر نوار غزه و گشودن گذرگاه ها و آزادی رفت و آمد و هدف ملی بزرگ تر ما جدایی ناپذیرند. این هدف ملی ما همانا پایان دادن به اشغالگری سرزمین های فلسطینی اشغال شده در کرانه باختری و قدس و غزه و حاکمیت کامل دولت فلسطین بر زمین و آب و هوای این سرزمین است. این هدفی است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد تا به ستم تاریخی ملت فلسطینی مان پایان داده شود.»

وی افزود: «هدف ملی و سیاسی فوری برای بازگشت طرح پایان اشغال برپایی چارچوب بین المللی فعال و اجرایی کردن این هدف است.»

یک مقام مسئول سیاسی بلندپایه اسراییل گفت: احتمال رسیدن به توافق تا امروز عصر دوشنبه بسیار کم است.

عضو هیات مذاکره کننده فلسطینی بسام صالحی به الشرق الاوسط گفته بود که احتمال رسیدن به توافق ۵۰ درصد است. به گفتع وی موانع بسیاری در راه گفتگوها وجود دارد.

در این میان اسراییل قصد پیاده کردن طرح های دیگری در صورت شکست گفتگوهای قاهره دارد. یک منبع فلسطینی به الشرق الاوسط دیروز گفت: «اسراییل قصد ناکام کردن گفتگو برای اجرای اقدامات یکجانبه ای را دارد. اسراییلی ها به فکر گشودن یکجانبه گذرگاه ها بدون رسیدن به توافق هستند. فلسطینی ها با هر اقدام اسراییلی بدون رسیدن به توافق مخالفند.»