برلین – الشرق الاوسط: اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان قبل از سفر دو روز پیش خود به بغداد و اربیل در گفتگوی با روزنامه بیلد آلمان مخالفت خود را با برپایی «دولت مستقل کردها» در عراق اعلام کرد. به گفته وی این اقدام منجر به بی ثباتی بیشتر در عراق می شود.

این وزیر وابسته به حزب سوسیال دموکرات آلمان در گفتگو با «بیلد» که دیروز منتشر شد گفت برپایی دولت مستقل کردها به افزایش بی ثباتی در منطقه کمک کرده و تنش های جدیدی را به ویژه با همسایه خود یعنی دولت عراق در پی دارد. بنا بر خبرگزاری فرانسه اشتاین مایر ابراز امیدواری کرد که «بتوانیم یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق را حفظ کنیم».

به گفته اشتاین مایر «تشکیل حکومت جدید در بغداد به ریاست نخست وزیر جدید حیدر عبادی آخرین فرصت برای حفظ یکپارچگی دولت عراق است». وزیر آلمانی طی دیدار دو روز گذشته خود با حیدر عبادی مامور کردن وی به تشکیل کابینه را «بارقه امید کوچکی» برای کشور خواند.

از سوی دیگر مجله آلمانی اشپیگل دیروز گفت که آلمان آماده حمایت از دخالت در عراق با نظارت سازمان ملل است. به گفته اشپیگل، مجله آلمانی این اطلاعات را از منابع دولتی دریافت کرده است. این مجله افزود دولت فدرال ضمن استقبال از اعزام هیات بین المللی به شمال عراق از این موضوع حمایت می کند. شرط اصلی آلمان برای حمایت از این امر صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت در این خصوص است.

شورای امنیت روز جمعه قطعنامه ای را مبنی بر خلع سلاح و انحلال تمامی جنگجویان تندرو در عراق و سوریه به اتفاق آرا تصویب کرد. هدف از این قطعنامه جلوگیری از حمایت مالی یا ملحق شدن افراد از کشورهای دیگر به صفوف جنگجویان است. این قطعنامه گسترده ترین اقدام سازمان ملل در رویارویی با تندروهایی است که بخش های گسترده ای از سوریه و عراق را تصرف کرد و دست به اقدامات وحشیانه ای می زنند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان در گفتگو با روزنامه «بیلد» خواستار ارائه «سلاح های نیرومند» به نیروهای پیشمرگه درگیر با نیروهای مسلح «داعش» از سوی همپیمانانش و آلمان شد. بارزانی افزود: «ما نه فقط از ایالات متحده بلکه از همپیمانانمان و دوستان دیگرمان از جمله آلمان انتظار ارائه سلاح های نیرومند داریم». وی هشدار داد «ما وارد نقطه عطفی در تاریخ مبارزه با تروریسم شده ایم. کسانی که قصد حمایت اروپا از تروریسم را دارد باید حمایت خود را از ارائه حمایت به اقلیم (کردستان) آغاز کند و ما را در رویارویی با داعش یاری دهد.»

بارزانی خاطر نشان کرد که وی خواستار حضور نیروهای زمینی در منطقه از سوی جامعه جهانی نیست بلکه «فقط خواستار اسلحه برای جنگ با (داعش) است». فراخوان بارزانی برای «درپیش گرفتن استراتژی فراگیر» به منظور «توقف منابع مالی (داعش) و جلوگیری از ادامه سربازگیری توسط (داعش)» است.

در آلمان جدال سختی درباره کمک های تسلیحاتی به کردها از سوی این کشور در جریان است، چرا که با در نظر گرفتن پیشینه آلمان این کشور معمولا رویکرد محافظه کارانه ای نسبت به فروش اسلحه دارد. بنا بر نظر سنجی موسسه امید ۷۴ درصد آلمانی ها مخالف قراردادهای تسلیحاتی آلمان با دیگر کشورها هستند. این نظر سنجی در روزنامه «بیلد» منتشر شده است.

از زمان حمله داعش به عراق در ژوئن روند سیاسی این کشور شروع به تغییر کرده است به طوری که احزاب سوسیال دمکرات و سبزها دیگر در مورد ممنوعیت فروش سلاح در مناطق درگیری اتفاق نظر ۱۴ سال پیش را ندارند. سیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان دیروز در گفتگو با اشپیگل گفت «ما نمی توانیم در قبال متعصبان و نیروهای مسلح بی تفاوت باشیم. این نیروهای مسلح به کشتار هزاران بیگناهی می پردازند که فاقد هرگونه سلاح در دفاع از خود هستند. این یک معضل است، ولی در نهایت ما نمی توانیم درقبال این نسل کشی بی تفاوت بمانیم.»