سکوت ماکرون در پی شکست دولتش در ‌حل بحران

پاریس: میشل ابونجم

اعداد و ارقام خسارت‌های ناشی از «شنبه‌سیاه» اخیر به تنهایی گویای شدت اعتراضات جنبش «جلیقه زردها» در فرانسه است که در ۲۶ آبان ماه در پاریس و دیگر شهرهای این کشور شروع شد. گویا این موج اعتراضات در نبود راه‌حل مثبت از سوی همه دولت، مخالفان و معترضان، همچنان ادامه و در حال شدت یافتن است.

به گزارش الشرق الاوسط، نیروهای امنیتی فرانسه در روز شنبه ۶۳۰ تن از معترضان را بازداشت کردند که نزدیک به ۴۱۲ نفر از آنها در شهر پاریس دستگیر شدند.

شهر پاریس که سالیان سال این نوع خشونت‌ها را به خود ندیده بود، این درگیری‌ها ۲۶۳ مجروح برجای گذاشت، به گونه‌ای که این خشونت‌ها ۸۱ نفر از نیروهای امنیتی را نیز مجروح کرد.

این در حالی است که تعداد خودروهای سوزانده شده به ۱۰۰ ماشین رسید. دادگاه‌ها از صبح روز دوشنبه بازداشت شدگانی که اقدام به تخریب اموال عمومی، اغتشاش و هدف قراردادن نیروهای امنیتی کرده بودند را شروع به محاکمه آنان کرد.

از طرفی دیگر، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر دادگستری وی، خواستار برخورد قاطع و شدید با آشوبگران از هر طیفی شدند.

ماکرون از وزیر کشور خواست تا با همکاری با دستگاه‌های امنیتی به دنبال ایجاد نقشه‌های قوی‌تری جهت برخورد با معترضان و آشوبگران شود. تخمین داده می‌شود که تعداد معترضان بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر باشد.

قرار است که ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه با گروهی از معترضان جنبش «جلیقه زردها» امروز سه شنبه دیدار کند تا راه‌حلی جهت خاموش کردن آتش اعتراضات پیدا کند، اما گویا معترضان به این مذاکرات تن نمی‌دهند و حتی آن دسته از مذاکره‌کنندگان را تهدید کردند که این دیدار انجام نشود.
برخی از معترضان بر این باورند که باید دولت در گام اول دست از سیاست افزایش قیمت‌ها بردارد تا بتوانند با آن گفتگو یا مذاکره کرد.
روز گذشته جلسه‌ای فوق‌العاده در کاخ الیزه با حضور مسئولان بزرگ کشور برگزار شد، که پیش از آن نخست‌وزیر در پارلمان و مجلس سنا حاضر شد و توضیحاتی را درباره شرایط کنونی کشور ارائه کرد. کاخ الیزه نیز پس از این جلسات بیانیه ‌ای صادر کرد و اعلام کرد که اقدامات مهمی اتخاذ شده که قرار است بر روند و آینده جنبش اعتراضی تاثیر به سزایی بگذارد.