لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، پاولو کلیمین وزیر امور خارجه اوکراین، فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از دیدار برلین – عکس از آسوشیتد پرس

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، پاولو کلیمین وزیر امور خارجه اوکراین، فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از دیدار برلین – عکس از آسوشیتد پرس

نشست چهارجانبه وزرای خارجه کشورهای اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان با هدف اجرای آتش‌بس در شرق اوکراین پس از ۵ ساعت در برلین بدون نتیجه پایان یافت. وزیر امور خارجه آلمان احتمال برگزاری دوباره چنین نشستی را مطرح کرد.

این نشست درباره بحران اوکراین، که روابط غرب و روسیه را دچار تنش‌هایی کم‌سابقه ای کرده، شب ۲۶ مرداد ماه بی نتیجه به پایان رسید. مذاکرات مذکور از سوی وزیران امور خارجه آلمان و اوکراین «دشوار» توصیف شد و احتمال ادامه آن مطرح شد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، به عنوان میزبان این نشست مذاکره چهارجانبه برلین را «دشوار» توصیف کرد، اما افزود که در برخی نکات پیشرفت‌هایی هم در این مذاکرات حاصل شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه کنفرانس برلین را بلافاصله و بدون اظهارنظری ترک کرد. پاول کلیمکین وزیر امورخارجه اوکراین درباره نشست برلین در شبکه توییتر نوشت: «پنج ساعت مذاکره بس دشوار» بود.

وی از ایده ادامه مذاکرات استقبال کرد و گفت، برای رسیدن به راه حل مطلوب بایستی چندین بار چنین نشستی را برگزار کرد.

در عین حال خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام دیپلماتیک اوکراینی که خواست نامش فاش نشود، نوشت با وجود سختی‌ها، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه آلمان پیش از برگزاری این دوره از نشست ها پایان درگیری‌ها را بسیار دور از دسترس خواند.

اشتاین‌مایر پس از نشست ۵ ساعته در برلین هم گفت:«درباره آتش‌بس، کنترل بهتر مرز بین روسیه و اوکراین و همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده در نشست چهارجانبه صحبت شده است. حاصل و نتایج این نشست نیز قرار است با سران کشورهای مذاکره‌کننده مطرح شود. مذاکرات احتمالا دوشنبه یا سه‌شنبه ادامه خواهد یافت.»

وزیران خارجه چهار کشور پیشتر نیز در آغاز ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) دیدار و مذاکراتی انجام دادند. آن زمان توافق کردند تا یک «گروه تماس» با هدف ایجاد آتش‌بسی پایدار شکل گیرد.

گفت‌وگوها در حالی انجام شده است که خشونت‌ها و درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین همچنان ادامه داشته و به گزارش رویترز، روز یک‌شنبه شورشیان یک جنگنده اوکراینی را نیز سرنگون کردند.

روسیه در ماه مارس ۲۰۱۴ منطقه خودمختار کریمه در جنوب اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. مسکو همچنین متهم است که تسلیحات سبک و سنگین در اختیار شورشیان مخالف دولت اوکراین در شرق این کشور می‌گذارد.

در ماه ژوئیه نیز یک هواپیمای خطوط هوایی مالزی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود، در آسمان شرق اوکراین هدف یک موشک قرار گرفت و تمام ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

غرب می‌گوید که شورشیان مسلح طرفدار روسیه، این هواپیما را با استفاده از سیستم موشک‌های ضدهوایی روس که توسط روسیه در اختیار آن‌ها گذاشته شده بود، منفجر کردند. مسکو این موارد ادعا می خوانند و آن را رد کرده است.

در ظرف ۴ ماه گذشته در شرق اوکراین بیش از ۲۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ هزار نیز آواره شدند.

وزیر امور خارجه آلمان خاطرنشان کرد که هدف نهایی این مذاکرات دستابی به صلحی پایدار است.

اشتاین‌مایر نسبت به خطر بروز جنگ میان روسیه و اوکراین هم هشدار داد و گفت: «اگر مراقب نباشیم احتمال دارد درگیری میان نیروهای نظامی روسیه و اوکراین بروز کند و باید هر طور شده از چنین رویدادی جلوگیری کرد.»