نخست وزیر پاکستان: کسری مالی شدیدی داریم و به دنبال بسترسازی برای سرمایه گذاری هستیم

 

 

عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت کشورش به دلیل فساد با کسری مالی شدیدی روبرو است و پاکستان به دنبال ایجاد راهکاری برای این مساله و بستر سازی برای جذب سرمایه گذاری است.

عمران خان در نشست ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده که روز سه شنبه (۲۳ اکتبر) در ریاض آغاز به کار کرد افزود «هرچند پاکستان بر خلاف سوئیس منابع طبیعی غنی در اختیار دارد اما نهادهای کشور به دلیل تسلط نخبگان فاسد رو به نابودی بوده و به همین دلیل هم اقتصاد پاکستان نابود شده است. در ارتباط با مبارزه با فساد و توانمند سازی اقتصادی و شفافیت و ثبات باید گفت که کشورمان به دلیل فساد فقیر شده است. حالا چالش پیش رو این است که نهادها را طوری تقویت کنیم که جلوی فساد کارمندان و مسئولان را بگیرند. بعد از آن ، نوبت به استفاده از امکانات در دسترس برای توسعه منابع انسانی می رسد. ما در شرایط کنونی در حال انجام این کار هستیم.»

عمران خان خاطر نشان کرد «من حدود ۶۰ روز پیش متصدی پست نخست وزیری شدم و کسری مالی شدیدی به ارث بردم. دولت در حال حاضر در حال افزایش صادرات است چرا که ذخایر ارزی ما به دلیل کمبود ارز بسیار کاهش یافته است.»

او افزود «دولت می خواهد با افزایش صادرات حجم ذخایر ارزی را ثابت نگه دارد و از نقل و انتقال مالی افراد مقیم خارج کشور حمایت می کند. ۹ میلیون شهروند پاکستانی در خارج کشور کار می کنند. همچنین می توان اقداماتی برای مبارزه با پولشویی در نظر گرفت. پولشویی در اکثر کشورهای در حال توسعه به دلایل رفتارهای غیر قانونی وجود دارد.»

او یادآور شد «اصلاحات تمام نشده است. دولت در این شرایط دشوار بدهی بخش خدمات را پرداخت کرد. بنده با کشورهای دوست که شرایط مشابهی را سپری کردند صحبت کردم و امیدوارم که دولت بتواند وام از کشورهای دوست و صندوق بین المللی پول دریافت کند تا کشور ظرف شش ماه آینده این شرایط دشوار را پشت سر بگذارد.»

عمران خان گفت «با توجه به جمعیت ۱۰۰ میلیون نفری پاکستان فشار زیادی بر دولت برای کارآفرینی برای جوانان وارد است. دولت طرح بلندپروازانه برای مسکن سازی برای شهروندان آغاز کرده است. ما با کمبود ۱۰ میلیون دستگاه آپارتمان مواجه هستیم.»

او در ادامه گفت «دولت پاکستان با کمک ماموران امنیتی و اطلاعاتی موفق به نابودی تروریسم شد اما هنوز مشکلاتی در ارتباط با تروریسم وارداتی از افغانستان وجود دارد. به همین دلیل هم امیدواریم که گفتگوهای صلح بین افغانستان و آمریکا نتیجه بخش باشد چرا که منجر به ایجاد ثبات و امنیت در آسیای میانه می شود و ثبات هم به جذب سرمایه گذاری خارجی به خصوص در بخش نفت و گاز می انجامد.»