کلن: ماجد الخطیب
اوزگوزج تبعه آلمانی ترک تبار، به اتفاق همسرش تلاش می‌کردند با جستجوی زنان مسلمان آلمانی، آنان را برای ازدواج‌های تقلبی با داعشیان راضی نمایند؛ تا ورود داعشی‌ها به آلمان تسهیل شود. این تبعه ترکی-آلمانی، طبق بسیاری از گزارش ها، یکی از کسانی بود که طرح حمله به جشنواره موسیقی را در سال ۲۰۱۶ در شمال آلمان ریخته بودند.
به گزارش الشرق الاوسط، فرانک پیتر دادستان عمومی فدرال آلمان در گفتگو با روزنامه «زود دویچه تسایتونگ» از ناکام کردن یک عملیات بزرگ داعش در سال ۲۰۱۶ در آلمان خبر داد و اظهار کرد نیروهای امنیت آلمان ادله مستحکمی راجع به این عملیات احتمالی داعش دارد و این نیروها این نقشه را خنثی سازی و عناصر آن را کشف کردند.
دادستان کل دربارهٔ زمان و مکان طرح تروریستی داعش اطلاعی نداده و در مقابل از سه گروه تروریست سخن گفته که در طرح حمله به جشنواره موسیقی مشارکت داشتند. مارسیا ج یکی از زنان مظنون، بعد ازدواج با اوزگوزج ترک به آلمان سفر کرده و در سال ۲۰۱۵ به عضویت داعش درآمد، و پس از مشارکت در جنگ سوریه، آمادگی خود را برای ازدواج با یکی از داعشیان جهت تسهیل انتقال او به آلمان اعلام کرده‌است.
او البته در آلمان تلاش می‌کرد تا یکسری زنان مسلمان را بیابد که برای ازدواج با داعشیان، با همان هدف پیش گفته، آماده باشند؛ و عملیات تروریستی خود را در آنجا پیاده سازند. اوزگوزج در سال ۲۰۱۵ به عضویت داعش درآمد، و پس از ازدواج با مارسیا در الرقه مستقر گشت، و بعد از آنکه تسلیم نیروهای کرد شد، تلاش‌های خود را برای انجام این عملیات و ازدواج‌های تقلبی در کار کرد.
کارآگاهان آلمانی در هنگام ضبط پیام‌های مارسیا، پیام‌هایی را که دلالت به تلاش او برای ازدواج داعشیان با زنان آلمانی مسلمان دارد، در تلفن همراه او کشف کرده‌اند. در یکی از نامه‌های او از تأخیر رسیدن مردان داعشی به آلمان به خاطر درگیری سوریه خبر می‌داد.
کانون مبارز با تروریست در برلین به‌طور جدی پیگر این قضیه شد و تحقیقاتی گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده. این کانون بیان می‌دارد که سازمان داعش بیش از اعزام نیروهای خود به آلمان یکسری تغییراتی در شکل و ظاهر نیروهای خود داده بود، تا روند ورود آنان به آلمان آسان‌تر شود. این اعمال تغییرات بر ظاهر افراد داعش، در مورد دو تن از اعضای آن که در ترکیه دستگیر شده‌اند، مشاهده شده و آن دو به عنوان اولین گروه اعزامی به آلمان بوده‌اند.
گروه دوم از مجموع نیروهای اعزامی داعشی، از دو نفر شکل می‌گیرد که یکی از آنان ابو قعقاع نام دارد، و احتمال دارد او همان دومنیک ف باشد، که اهل شهر هلدسهایم است، که شهر محل سکونت اوزگوزج نیز بوده. او تبعه آلمانی بوده که در سال ۲۰۱۴ به عضویت داعش درآمده است و به سوریه اعزام شد.
روی هم رفته دادستان کل آلمان علی‌رغم اینکه داعش از این کار و طرح خود تا حدودی صرف نظر کرده، بسیار پیگیر کار بوده، و لیستی از مظنونان احتمالی ترتیب داده‌است.