بغداد: الشرق الأوسط
موج انتقادات گسترده در ایران و‌ هم‌پیمانانش در عراق، حیدر العبادی نخست وزیر این کشور  را مجبور به عقب نشینی  از موضع پیشین خود در قبال پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران کرده است.
العبادی در کنفرانس خبری هفتگی خود در بغداد بر التزام عراق بر عدم انجام داد و ستد دلاری با ایران تاکید کرده و گفت که این به معنای التزام به تحریم‌های آمریکا علیه آمریکا نیست.
این اولین اظهار نظر عبادی پس از گفته‌هایش در هفته گذشته بود که در آن‌ها به روشنی گفته بود: آری؛ ما تحریم‌ها را رعایت می‌کنیم. به این دلیل ساده که کشورهای بزرگ این تحریم‌ها را اجرا می‌کنند و ما در صورت عدم رعایت آن‌ها ضرر خواهیم کرد.
در عراق بحث و جدل در طی روزهای اخیر بر سر گفته‌های العبادی جریان داشته است. هاشم الحبوبی معاون دبیرکل حزب الوفاق به رهبری ایاد علاوی در این راستا عنوان کرده است که عبادی حق اظهار نظر درباره موضع رسمی عراق در مورد موضوع مهمی همچون تحریم‌ها علیه ایران را دارد چرا که هنوز در راس قوه مجریه عراق است.
لیث العذاری سخنگوی فراکسیون صادقون نزدیک به جنبش عصایب اهل الحق اما العبادی را به دلیل این موضع‌گیری عجولانه‌اش مورد انتقاد قرار داده و وی را متهم نموده که در گفته‌های خود بین دوستان و دشمنان عراق تمایزی قائل نشده است.