آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی – عکس از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آیت الله علی خامنه ای

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی – عکس از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آیت الله علی خامنه ای

سایت رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی روز پنج شنبه ۱۴ فروردین با انتشار مطلبی تحت عنوان “گلایه هاشمی از سبک شدن نماز جمعه ها” به انتشار مواضع رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون نمازجمعه پرداخت.

در گفت و گویی با روزنامه آرمان، آیت الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد در حال حاضر انگیزه ای برای آمدن به نمازجمعه ندارد، و گفت: «نمازجمعه جایی است که باید خیلی کار بکنیم که حرف‌های درست و پخته‌ای بزنیم، زیبنده نیست آدم اینطوری حرف‌هایی بزند نماز و جماعت و اسلام و همه اینها را سبک کند.»

وی در پاسخ به پرسش آرمان مبنی بر حضورش در تریبون نمازجمعه و داشتن انگیزه برای بازگشت به تریبون، گفت: «انگیزه ندارم که بیایم. اصولا انگیزه سخنرانی و گفتن را ندارم . نمازجمعه هم جایی است که باید خیلی کار بکنیم که حرف‌های درست و پخته‌ای بزنیم. مستقیم پخش می‌شود و همه دنیا نگاه می‌کنند. زیبنده نیست آدم اینطوری حرف‌هایی بزند نماز و جماعت و اسلام و همه اینها را سبک کند.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش خبرنگار آرمان درباره دعوت ستاد نمازجمعه تصریح کرد این ستاد از وی دعوت کرده بوده، اما به خاطر رد پیاپی این دعوت از سوی وی، ستاد نماز جمعه هم دیگر از او برای این نماز دعوت نکرد. وی گفت: «مدتی دعوت کردند اما دیگر مایوس شدند.»

او در تشریح و توجیه رد دعوت ها برای امامت نماز جمعه تهران گفت: «البته شرایط هم به‌گونه‌ای است که در این موقعیت حرف زدن در جمعی که هرکس بخواهد، بیاید، می‌آید و هرکار هم بخواهند، بکنند، می‌کنند. آثار منفی هم می تواند داشته باشد لذا باید این مساله را هم دید.»

انتقاد امام جمعه تهران به یکی از بند های توافق نامه ژنو و واکنش مقام دولتی

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه امروز تهران گفت: «این توافق نامه به طوری که دیدیم پخش شده و در دست افراد قرار گرفته است اما من یک جمله در این توافق نامه دیدم که شایسته است وزارت خارجه و هیات ایرانی روی این جمله دقت کنند.»

کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه امروز گفت: «آن ها این موضوع را در توافق نامه آورده اند که ˈتا در مورد همه چیز توافق نشود در خصوص هیچ چیز توافق نمی شودˈ، یا من نمی فهمم من را هدایت کنید یا آنکه … آن ها می گویند که همه چیز حتی رفع تحریم ها نیز قابل برگشت است که شما هم باید بگویید ما هرچه می گوییم قابل برگشت است.»

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا درخصوص درج این بند در توافق ژنو که “تا وقتی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نشده است” و انتقاد ایت الله موحدی کرمانی به این بند اظهار داشت: «این یک بند معمولی و استاندارد در تمامی مذاکرات پیچیده ای است که موضوعات مختلفی در دستور کار آنها قرار دارد.»

ایرنا که نام این مقام ایرانی را ذکر نکرد، به نقل از وی اعلام کرد: « معنی و مفهوم این بند هم این است که هرآنچه طرفین در طول مذاکره توافق می کنند هیچ تعهدی برای آنها ایجاد نمی کند تا زمانیکه مذاکرات به اتمام برسد و در مورد همه چیز توافق نهایی به دست آید.»

این مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: این اصل به نفع هر دو طرف در طول مذاکره است. به عنوان مثال تعهداتی که ایران در گام اول پذیرفته است منوط به کسب توافق در گام نهایی می باشد وگرنه متوقف خواهد شد و با توجه به اصل همه یا هیچ طرف مقابل نمی تواند خواستار تداوم تعهدات ایران شود.

کرمانی در صحبت های خود از بیانیه اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران نیز به شدت انتقاد کرده است و اروپا را “نوکر آمریکایی ها” خواند. به گفته وی اروپایی ها بدون نظر آمریکا کاری را انجام نمی دهند.

وی اعدام هایی که در ایران انجام می شود را مجازاتی برای قاتلان و مجرمان دانسته و به آمریکا نیز نقد وارد کرده که در این کشور نیز اعدام انجام می شود و به همین دلیل آمریکا را نیز محکوم کرده است.

با توجه به اینکه یکی از نگرانی های اتحادیه اروپا از وضعیت میر حسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران که هم اکنون در حصر خانگی به سر می برند، بوده است، امام جمعه موقت تهران این نگرانی را “بی آبرویی” برای آن ها دانسته است.

موحدی کرمانی با انتقاد از درخواست اتحادیه اروپا برای تاسیس دفتر در تهران گفت: «همانگونه که جاسوسخانه آمریکا تعطیل شد، پند بگیرند دیگر مردم اجازه نمی‌دهند جاسوسخانه دیگری در ایران تأسیس شود.»

امام جمعه مشهد: برخی از جریان ها در ایران به دنبال لیبرال دموکرات دینی هستند

آیت الله سید احمد علم الهدی، در خطبه های نماز جمعه مشهد با انتقاد از برخی از جریان ها و احزاب سیاسی در ایران که به دنبال لیبرال دموکراسی دینی هستند، گفت: « مردم سالاری دینی موجودیت دارد، ولی لیبرال دموکرات دینی وجود ندارد و این جریان ها در واقع به دنبال مردم سالاری غیر دینی هستند.»

علم الهدی در صحبت های خود با انتقاد از اروپا و آمریکادر حمایت از برخی کشورهای عربی، به نظام های حاکم بر کشورهای بحرین و عربستان سعودی حمله کرده است.

وی همچنین با انتقاد از بیانیه اخیر اتحادیه اروپا که آن را علیه ایران تلقی کرد افزود: «در بیانیه پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان دفاع از حقوق بشر عنوان شده که تا زمانی که همجنس بازی در ایران آزاد نشود، مشکل ما با این کشور رفع نمی شود و در کنار تاکید بر آزادی همجنس بازی در کشورمان مساله آزادی سران فتنه را هم مطرح کردند.»