سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم

سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم

با پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، مقامات حکومت ایران اکنون دست به افشاگری هایی در مورد جریانات و اتفاق های پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ زده اند و در همین راستا به تازگی اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران هم در مصاحبه ای به بیان بعضی ناگفته ها درباره سعید مرتضوی که از حمایت محمود احمدی نژاد برخوردار بود، پرداخته است.

احمدی مقدم روز دوشنبه ۲۷ آبان (۱۹ نوامبر) در مصاحبه ای با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه سعید مرتضوی دادستان سابق تهران تاکید داشته که معترضان انتخاباتی ۸۸ به کهریزک منتقل شوند، گفت: «من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم، بلکه آن مکان خطرناکی است. اما مرتضوی اصرار داشت که این افراد دستگیر شده چاقو، قمه و زنجیر داشته اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می شوند که در همان جلسه مخالفت ناجا نیز ثبت شد.»

وی افزود: «من به یک نفر عنوان کردم که به بچه های کهریزک بسپارید اولا حواسشان باشد که این افراد در بند جداگانه و میان اراذل و اوباش فرستاده نشوند و در ثانی بدرفتاری با آنها نکنید، اما همین دهان به دهان گشتن باعث شد که تاکیدات من به مرحله اجرا نرسد…در هر بند که ظرفیت ۵۰ تن را داشت، ۱۷۰ تن را جا دادند.»

در پی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، تعدادی از معترضان به نتایج انتخابات به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند و دست کم ۳ نفر از آنها در داخل بازداشتگاه کشته شدند. پس از کشته شدن این سه نفر، محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی، پرونده‌ای برای رسیدگی به حوادث بازداشتگاه کهریزک تشکیل شد.

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان نیز، مدتی کوتاه پس از آزادی از کهریزک بر اثر جراحات دوران بازداشت از دنیا رفت.

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های سه مقام پیشین قضایی ایران، سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) و علی‌اکبر حیدری‌فر، را در این رابطه آغاز کرد. این سه متهم تیرماه امسال به «انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی» محکوم شده‌ند.»

سعید مرتضوی، متهم ردیف اول این پرونده، به اتهام «گزارش خلاف واقع» به ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی نیز محکوم شد.

احمدی مقدم تاکید کرد «با مسئول کهریزک برخورد هم شد، چرا که اگر اطلاع می داد و حتی عقل داشت کمی پایین تر مقر یگان ویژه بود و می توانست افراد دستگیر شده را در مسجد این یگان جای دهد یا حتی می توانست این افراد را در بازداشتگاه جدید که هر چند آب و برق نداشت، جای دهد تا این مشکلات به وجود نیاید.»

وی با اشاره به این در جریان این چنین سوء رفتاری نبود، خاطر نشان کرد: «ماموران بند که سوء رفتار از آنها ناشی می شد، محکوم هم شدند و به مسئولان بازداشتگان متذکر شدیم، چطور چهار روز اینجا بودند اما یک روز نرفتید سرکشی کنید؟ و حتی منتقد بودم که اگر آن زمان به من می گفتید با مسئولیت خودم همه را رها می کردم. چرا که اینها جانی و قاتل نبودند.»

حوادث عاشورای ۸۸

احمدی مقدم درباره حادثه عاشورای ۸۸ که طی آن گفته می شد خودروی نیروی انتظامی از روی یکی از تظاهرکنندگان عبور کرده است، تایید کرد این خودرو متعلق به پلیس بوده و این حادثه به مرگ یک شهروند انجامید.

وی گفت: «در حادثه عاشورای ۸۸،یک خبرنگار سوال کرد که ماشین نیروی انتظامی از روی یک نفر عبور کرده که من گفتم باید اثبات کنید، بعدا بنده خدا اسناد و مدارک را آورد و متوجه شدم که فیلمش در شبکه‌های مجازی پخش شده و این مسئله کاملا مشخص بود که آن را درست نکرده‌اند.»

فرمانده پلیس ایران خاطرنشان کرد چون فرد کشته شده بعد از این واقعه «صورت سالم نداشته»، به عنوان «جسد مجهول‌الهویه» با آن برخورد شده و تعیین هویت او مدت ها به طول کشیده است.

احمدی مقدم اعلام کرد در نهایت اعضای خانواده این فرد به پلیس مراجعه کردند و «نسبت به دلجویی و حل مشکلات اقتصادی و ارائه دیه» به خانواده وی اقدام شد.

در مورد مشابهی در روز عاشورا «یک پاترول به سمت مردم آمده و چند نفری را زیر گرفته و فرار کرده بود.»

سرتیپ احمدی مقدم افزود: «در این حادثه هیچ‌کس کشته نشده و چند روز بعد نیز خودرو را به صورت بلاصاحب در خیابان پیدا کردیم. اما از روی مشخصات خودرو، صاحب ماشین را پیدا کردیم.»

اسماعیل احمدی مقدم گفت که مالک این خودرو در تظاهرات شرکت کرد ولی «آدم‌های تندرو» وی را از ماشین پیاده کرده و کتک زده اند و سپس، همین افراد «برای فرار به داخل جمعیت رفته و چند نفری را زیر می‌گیرند.»

به گفته وی: «آدم‌های تندرو این فرد را کتک‌ زده و از ماشین پیاده می‌کنند ،با اینکه پلیس آن افراد را پیدا نکرد، اما قطعا آن افراد که حدود یک تا دو تن بودند، ماموران ناجا نبوده و به صورت خودسر درگیر شدند و ما تا الان این افراد را پیدا نکردیم.»

پس از این وقایع ویدیوهایی روی سایت یوتیوب منتشر شد که در آن ها زیر گرفته شدن برخی معترضان توسط خودرویی نشان داده شد. تاکنون عاملان این اقدام، معرفی و مجازات نشده اند.