خامنه‌ای ضمن دعوت به وحدت، نسبت به توطئه آمریکایی در ۱۳۹۸ هشدار داد

سه مسئول اجرایی دولتی بخش نفت چین عنوان کردند که شرکت ملی نفت چین سرمایه‌گذاری‌های خود را در پروژه میدان گازی پارس جنوبی به دلیل فشارهای آمریکا و برای کاهش تنش در سایه مذاکرات تجاری پکن و واشینگتن، به حالت تعلیق درآورد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گاز جهان است و به تعلیق درآمدن سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت چین در آن، ضربه‌ای به تلاش‌های تهران بود که سعی در حفظ تأمین مالی پروژه‌های انرژی خود در سایه تحریم دوباره آمریکا داشت.
ایران در ۲۵ نوامبر (۴ آذر) اعلام کرد شرکت ملی نفت چین جایگزین شرکت توتال فرانسوی برای اجرای مرحله ۱۱ پروژه میدان گازی پارس چنوبی شده‌است به این دلیل که شرکت توتال از ترس تحریم‌های آمریکا از پروژه کنار کشیده‌بود.
براساس گفته‌های یکی از منابع که مسئول اجرایی آگاه از این موضوع است، تعلیق این سرمایه‌گذاری‌ها بعد از چهار دور مذاکره در پکن بود که یکی از آنها در اکتبر گذشته با مسئولان رده‌بالای آمریکایی صورت گرفت و خواستار عدم سرمایه‌گذاری مجدد در ایران شدند.
این منابع همچنین اذعان کردند هنوز روشن نیست که دولت چین دستور توقف سرمایه‌گذاری را داده‌باشد ولی منطقی است که در سایه مذاکرات تجاری دو کشور این اتفاق صورت بگیرد.
یک مسئول آگاه از استراتژی جهانی شرکت ملی چین نیز گفت: «چین روابط خود را با ایالات متحده آمریکا مهم‌تر از هر چیزی می‌داند. از آنچایی که شرکت ملی چین یک نهاد جکومتی است بنابراین از هر مشکلی که به مذاکرات تجاری آمریکا و چین ربط نداشته باشد، پرهیز می‌کند.»
یکی از این مسئولان که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کرد ایران ۱۲۰ روز زمان دارد تا نقش شرکت ملی نفت چین در میدان گازی پارس جنوبی را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا این شرکت به عنوان سرمایه‌گذار بی‌اثر در این پروژه باقی بماند یا اینکه توافقنامه را لغو کند.
از سوی دیگر علی خامنه‌ای رهبر ایران روز گذشته در سایه چند دستگی ایران با تأکید بر حفظ وحدت عنوان کرد: ممکن است آمریکا برای سال ۱۳۹۸ علیه ایران نقشه کشیده‌باشد.
رهبر ایران افزود: «اگرچه نقشه دشمن لو رفته‌است اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند زیرا آمریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته‌باشد تا برای سال ۹۷، جنجال کند اما مثلاً برای سال ۹۸ نقشه‌ای بکشد.»
وی ادامه داد: «اما ما از آنها قوی‌تر هستیم و آنها همچون قبل شکست خواهندخورد».
وی همچنین گفت: «توصیه من به ملت ایران به‌ویژه جوانان و مجموعه‌های گوناگون کشور اعم از همه صنوف و جریان‌های سیاسی این است که مراقب باشند میدان را برای دشمن آماده نکنند».
گفتنی است ارز ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ درصد کاهش ارزش داشت. این در حالی است که ایرانی‌ها سعی در افزایش موجودی دلار و طلای خود برای حفظ پس‌اندازشان دارند.
از سوی دیگر، بر اثر اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران وافزایش تورم و معدل بیکاری، تنش‌ها و اعتراضات کارگری در این کشور بیشتر شده‌است.