اغمان باغیس وزیر امور اروپایی ترکیه در دفترش در آنکارا – ۱۸ فوریه ۲۰۱۳

اغمان باغیس وزیر امور اروپایی ترکیه در دفترش در آنکارا – ۱۸ فوریه ۲۰۱۳

در حالی که مقامات ترکیه تا پیش از این عموما درباره چشم انداز عضویت این کشور در اتحادیه اروپا ابراز خوش بینی می کردند، اظهارنظرهای تازه آنها نشان می دهد آنکارا دیگر امیدی به این انضمام ندارد.

به گزارش خبرگزاریها، اغمان باغیس، مذاکره کننده ارشد ترکیه با اتحادیه اروپا که در عین حال وزیر امور اتحادیه اروپای کشور ترکیه نیز به شمار می‌رود روز شنبه در مقاله ای در روزنامه تلگراف اعلام کرد که کشورش به علت مواضع متعصبانه اعضای کنونی این اتحادیه هرگز به اتحادیه اروپا نخواهد پیوست.

وی گفت: ” در بلندمدت ترکیه همانند نروژ خواهد شد. ما کاملا به استانداردهای اروپا نزدیک خواهیم شد اما عضو نخواهیم بود.”

به گفته این عضو کابینه ترکیه، کشورش در زمینه عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین شکست در میزبانی المپیک قربانی غرض‌ورزی شده است.

این نخستین بار است که یکی از مقامات بلندپایه ترکیه در این سطح به ناکامی این کشور در تلاش ده ها ساله برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعتراف می کند.

ترکیه مذاکراتش برای عضویت در این اتحادیه را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد اما به علت مخالفت آلمان و فرانسه و همچنین تنش‌هایش با قبرس همچنان به عنوان عضئ اتحادیه اروپا پذیرفته نشده است.

وولفانگ فائوبل، وزیر دارایی آلمان در ماه ژوئیه گذشته به صراحت اعلام کرد که ترکیه بخشی از اروپا نیست. برلین همچنین استفاده مقام‌های دولت آنکارا از زور علیه تظاهرات اعتراضی ژوئن سال جاری میلادی را مورد انتقاد قرار داد.

در همین حال باید به نظر می رسد مشکلات و بحران های متعدد سیاسی اتحادیه اروپا هم در این زمینه تأثیر گذار بوده است به طوری که مردم ترکیه نیز دیگر مانند قبل درباره پیوستن به اتحادیه اروپا اقبال نشان نمی دهند.

بر اساس آمار، در حالی که در سال ۲۰۰۴، ۷۳ درصد ترک ها خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا بودند در سال جاری این میزان به ۴۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین در نظرسنجی که سال ۲۰۱۲ صورت گرفت مشخص شد که بیش از نیمی از مردم ترکیه دیدگاهی نامطمئن در قبال اتحادیه اروپا دارند و معتقدند که همکاری با آسیا برای منافع کشورشان ثمربخش‌تر است.

اغمان باغیس در مصاحبه ای که ماه فوریه منتشر شد گفته بود، «اروپایی ها ترجیح می دهند ترکیه را در فاصله ای مطمئن نگاه می دارند». وی گفت: «ما در این باره ضرب المثلی داریم که می گوید: آنها موجب شدند الاغم را گم کنم و اکنون تنها کمک کنند آنرا دوباره پیدا کنم!»