بانک اسلامی بریتانیا، یکی از نهادهای مالی فعال در این کشور است

بانک اسلامی بریتانیا، یکی از نهادهای مالی فعال در این کشور است

به گزارش خبرگزاری رویترز، بریتانیا اکنون از طریق یک گروه کاری ویژه، بانک های این کشور را به ارائه خدمات بانکی که با شریعت (اسلام) تطابق دارد تشویق می کند و هدف از این کار تبدیل لندن به قطبی در غرب برای معاملات مالی اسلامی است؛ معاملاتی که به سرعت در حال رشد است و انتظار می رود حجم آن تا سال ۲۰۱۷ به حدود دو تریلیون و ششصد میلیارد دلار می رسد.

بریتانیا به منظور تبدیل لندن به صادرکننده شاخص خدمات مالی، امیدوار است بتواند با مراکز مهم مالی اسلامی مانند دوبی و کوالالامپور رقابت کند.

ادوارد لیستر معاون شهردار لندن چهارشنبه گذشته در مصاحبه مطبوعاتی در کوالالامپور گفت: «ما قصد داریم مهم ترین بخش مالی (اسلامی) در خارج از جهان اسلام باشیم.»

در نظام مالی اسلامی از اصول مذهبی پیروی می شود و از جمله در آن ربا و قمار ممنوع است؛ این نظام به شکلی فزاینده نقش مهمی در صحنه بین الملل ایفا می کند چرا که اغلب سرمایه گذاران نفتی و گازی از کشورهای اسلامی بیشتر پولشان را برای طرح هایی در خارج به کار می گیرند.

در ر‌أس گروه کاری نظام مالی اسلامی بریتانیا که در ماه مارس تشکیل شده است، چندین تن از اعضای کابینه و چهره های این صنعت و نیز مقامات اجرایی بلندپایه از بانک های «گیت هاوس» و «اوکستون مرکنت» قرار دارند.

این گروه کاری در آستانه میزبانی لندن برای اجلاس جهانی اقتصاد اسلامی در ماه اکتبر تشکیل شد و ماموریت آن تسهیل معاملات مالی اسلامی از جمله سرمایه گذاری صندوق های رفاه مستقل اسلامی در ساختارهای زیربنایی در بریتانیا است. این اجلاس که پارسال شاهد امضای ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد مالی بود، نخستین بار در شهری غیر اسلامی برگزار می شود.

نظام مالی اسلامی تا به حال در چندین قرارداد مهم در لندن به کار گرفته شده است. از جمله، سرمایه گذاران قطری در تأمین مالی برج شارد، فروشگاه هرودز و دهکده ورزشکاران که طی المپیک تابستانی پارسال از آن بهره برداری شد، مشارکت داشته اند.

یک کنسرسیوم مالزیایی هم پس از تصاحب نیروگاه بترسی لندن به مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند، کار توسعه دوباره آنرا بر عهده گرفته است. مالزی پس از آمریکا دومین سرمایه گذار بزرگ در بازار املاک لندن است.

به گفته ادوارد لیستر، «این گروه کاری تازه آغاز به کار کرده است و هدف آن تسهیل کار برای بانک ها در لندن است تا بتوانند خدمات اسلامی ارائه دهند، مسئله ای که برای آنها هنوز موضوعی بی سابقه است.»

«مردم رفته رفته می فهمند این خدمات جدید به چه معنا است و چطور قابل تطبیق است…شما می بینید شرکت های زیادی این خدمات را معرفی می کنند.»

می بانک ایسلامیک، به عنوان یکی از شاخه های بزرگ ترین بانک مالزی، به عنوان یکی از محصولاتش، وام هایی را بر مبنای پوند و مطابق با شریعت برای مالزیایی های ثروتمندی که در پی سرمایه گذاری در بازار املاک لندن هستند، ارائه می کند.

در بریتانیا هم اکنون ۲۲ نهاد مالی، از جمله ۵ بانک که کاملا بر اساس قواعد شریعت کار می کنند، محصولات مالی اسلامی ارائه می کنند. این نهادهای مالی را ۳۰ شرکت حقوقی متخصص در این بخش پشتیبانی می کنند.