۲۸۲۰ نفر از مرکز مشاوره محمد بن نایف استفاده کردند و ۳۶۸ نفر از آن ها به تروریسم بازگشتند

هیئت بانوان در ملاقات یکی از بخش های مرکز مشاوره (عکس از الشرق الأوسط)

هیئت بانوان در ملاقات یکی از بخش های مرکز مشاوره (عکس از الشرق الأوسط)

مسؤلان مرکز مشاوره محمد بن نایف فاش کردند که تعداد کسانی که پس از بازگشت از زندان گوانتانامو از این مرکز استفاده کردند ۱۲۰ نفر بودند، که ۲۳ نفر ، یعنی معادل ۱۹ درصد از آن ها به عقاید تروریستی بازگشتند. این در حالی است که تعداد بازداشت شدگان دیگری که از این مرکز استفاده کرده اند به ۲۸۲۰ نفر می رسد، که در حدود ۳۶۸ نفر از آن ها مجدداً به تفکر تروریستی روی آوردند که به نسبت ۱۳ درصد از کل آن ها می باشد که برخی از آن ها در مناطق درگیری در یمن و عراق به قتل رسیده و برخی دیگر به گروهک های تروریستی جدید که اخیراً در سوریه پدید آمده اند، مانند «داعش» و «جبهه النصره»، پیوستند.

این گزارشها هم زمان با بازدید هیئتی از بانوان عضو مجلس شورا و آکادمی هایی در دانشگاههای عربستان، از مرکز مشاوره محمد بن نایف، و زندان حائر مطرح شد. این هیئت با دو زن سعودی به نام های «می الطلق» و «امینه الراشد»، که پرونده های آن ها همچنان در دادگاه جنایی تخصصی در ریاض در حال پیگیری می باشد، ملاقات کردند و از نحوه کار کادر زنانی که در بازداشت گاه زنان در زندان، کار می کنند مطلع شدند.

مقامات امنیتی، سال گذشته، «می الطلق» و «امینه الراشد» را که ۶ کودک به همراه داشتند، در هنگام تلاش برای عبور از مرزهای عربستان به سوی مناطق درگیری در یمن، بازداشت کردند.

همچنین سه فرد سعودی که سعی در کمک رساندن و انتقال آن ها را به یمن داشتند نیز بازداشت شدند. دستگاههای امنیتی با فراهم کردن یک هواپیمای ویژه برای انتقال خانواده های بازداشت شدگان و تعدادی از علمای دین، از القصیم به جازان، کودکان را به خانواده هایشان تحویل دادند، و خانم های «الطلق» و «الراشد» را برای پیگیری محاکمه به اتهامات قبلی، به ریاض منتقل کردند. هم اینک طرح دادخواستی در مورد فرار آن ها به یمن و انگیزه هایی که منجر به این کار شده است، در حال آماده شدن است.