وزیر امور اجتماعی به {الشرق الأوسط}: این گام به منظور تمایز پناهندگان و بازدید کنندگان است

یک سوری روز گذشته در حالی که کودکی را به دست دارد در یکی از خیابان های قدیمی حلب به دنبال یافتن مکانی امن است به دور از تنش و درگیری های که بین نظام سوریه و گروههای معارض در جریان است (رویترز)

یک سوری روز گذشته در حالی که کودکی را به دست دارد در یکی از خیابان های قدیمی حلب به دنبال یافتن مکانی امن است به دور از تنش و درگیری های که بین نظام سوریه و گروههای معارض در جریان است (رویترز)

مسؤلان لبنانی، در حرکتی که اولین در نوع خود در تاریخ روابط بین لبنان و سوریه به شمار می آید، برای سوری هایی که قصد ورود به لبنان دارند دریافت روادید را تحمیل کردند. این کشور در حال حاضر بیش از یک میلیون پناهنده سوری را در خود جای داده است.

ریاست عمومی امنیت کل، در پایگاه الکترونیکی خود، اعلام کرد «وضع کردن استانداردهای جدید برای ورود سوری ها به لبنان و اقامت در این کشور» بر اساس اعمال ویژگی یا اقامت، از فردا دوشنبه قابل اجرا خواهد بود.

رشید درباس، وزیر امور اجتماعی به «الشرق الأوسط» گفت: «این اقدامات به مقامات لبنانی اجازه خواهد داد که پناهندگان و بازدید کنندگان را از هم تشخیص دهد». وی توضیح داد که « برای اجرای استراتژی امنیتی جدید باید ورود و خروج سوری ها تنظیم شود». وی تأکید کرد که این اقدام دولت به معنای بستن مرزها و یا اخراج پناهندگان سوری نخواهد بود. درباس از آمادگی حکومت لبنان برای هماهنگی با حکومت سوریه در خصوص بازگشت پناهندگان به کشورشان بویژه در مناطق امن، تأکید کرد و اشاره کرد که این خواسته تا کنون پاسخی از طرف مربوطه دریافت نکرده است.

اما ناظران، تصمیم دریافت روادید از سوی شهروندان سوری که تمایل به ورود به لبنان دارند را تنها اقدامی از سوی لبنان برای محدود کردن مهاجرت سوری ها به این کشور نمی دانند، بلکه آن را به عنوان یکی از نشانه های برجسته فروپاشی چنگ سوریه بر لبنان، از زمان ورود نیروهای سوریه به این کشور در سال ۱۹۷۸ می دانند.

متن استانداردهای جدید برای محدود کردن ورود سوری ها بجز در موارد زیر می باشد: «در صورتی که یک شهروند لبنانی ورود و اقامت و محل سکونت و نوع فعالیت وی را تضمین کند و آن هم بر اساس تعهد وی به مسؤلیت گرفتن این فرد باشد» و سوری هایی که قصد ورود به لبنان را برای گردشگری دارند باید رزرو هتل و مبلغی معادل هزار دولار، کارت شناسایی یا گذرنامه خود را ارائه دهند تا متناسب با مدت رزرو هتل به آن ها اجازه داده شود که این اجازه قابل تمدید خواهد بود».