وزارت امور خارجه عراق روز شنبه (۳ نوامبر) دخالت های آمریکا در امور داخلی کشور را غیر قابل خواند. این اظهارات در پی توییت های برخی مقام های سفارت آمریکا درباره لزوم احترام به حاکمیت عراق توسط ایران و انحلال گروه های شبه نظامی شیعه عنوان شد.
به گزارش رویترز سفارت آمریکا در بغداد روز سه شنبه (۳۰ اکتبر) در توییتی نوشت «حکومت ایران باید به حاکمیت عراق احترام گذاشته و اجازه دهد تا شبه نظامیان فرقه ای خلع سلاح و منحل شده و به تشکیلات نظامی رسمی ملحق شوند.»
البته چندین توییت دیگری هم در صفحه رسمی سفارت آمریکا درباره خواسته های آمریکا پیش از اجرای دور جدید تحریم ها علیه ایران در چهارم نوامبر منتشر شده است. این تحریم ها مایه نگرانی حکومت عراق است چرا که اقلام اساسی وارداتی عراق از ایران تامین می شود.
وزارت امور خارجه عراق روز شنبه (۳ نوامبر) در بیانیه ای اعلام کرد «عراق حاضر به دخالت کشورهای دیگر در مسایل داخلی به خصوص درباره اصلاح تشکیلات امنیتی داخلی نیست.» مقام های عراقی خواستار حذف توییت های آمریکایی در این باره شدند.
واشنگتن و تهران به دنبال حمله آمریکا به عراق در ۲۰۰۳ در حال رقابت برای افزایش نفوذ در عراق هستند. حمله آمریکا به عراق منجر به سرنگونی صدام حسین و پیوستن گروه های شبه نظامی شیعی به نیروهای نظامی و امنیتی شد. گروه های شبه نظامی در عملیات نظامی که توسط آمریکا برای شکست داعش راه اندازی شد شرکت کردند. برخی از این گروه ها مورد حمایت حکومت شیعی ایران هستند. اما واشنگتن در این میان خواستار خلع سلاح این گروه ها است.
مقام های عراقی روز جمعه (۳ نوامبر) از معافیت اقلام وارداتی گاز و انرژی و نیز مواد غذایی اساسی از ایران توسط دولت آمریکا خبر دادند. گاز و انرژی ایران در به کار انداختن نیروگاه های برق عراق به کار می رود.