شکاف‎های گسترده در صفوف داعش

منابع امنیتی عراق در حالی از مرگ بالینی ابوبکر بغدادی خبر می دهند که پیش از این نیز چندین بار اخبار ضد و نقیضی درباره سرنوشت سرکرده داعش منتشر شده بود.
به گزارش «الشرق الاوسط» یک منبع امنیتی عراق به رسانه ها گفته است که نیروی هوایی این کشور ماه ژوئن گذشته محل نشست فرماندهان داعش در خاک سوریه را هدف قرار داده و در پی این حمله شماری از سرکردگان این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند.
این منبع ضمن تاکید بر اینکه بغدادی در جریان این عملیات به شدت زخمی شده، تصریح کرد، سرکرده داعش به مرگ بالینی دچار شده و توانایی انجام کارهایش را ندارد.
این منبع افزود: این اتفاق اختلافات و شکاف‎های بی‌سابقه‌ای را در صفوف داعش ایجاد کرده است، طوری که برخی از فرماندهان غیرعراقی داعش، «ابوعثمان التونسی» را به عنوان جانشین وی انتخاب کرده‎اند. این درحالی است که فرماندهان عراقی با این امر مخالفند.
در همین رابطه «هشام الهاشمی» کارشناس متخصص مسائل گروه های مسلح به «الشرق الاوسط» گفته است: اخباری منابع امنیتی عراق درباره مرگ بالینی بغدادی دقیق نیستند.
به گفته الهاشمی، بغدادی جزو ۴۳ رهبر اصلی و موسس گروه داعش است که اکنون آخرین بازمانده آنها شمرده می شود. به نظر می رسد او در منطقه البادیه در شمال رودخانه فرات مخفی شده است.
از سوی دیگر، «فاضل ابورغیف» کارشناس مسائل امنیتی در اظهاراتی مشابه عنوان کرده که ضربه مرگباری به بغدادی در سوریه وارد شده است که باعث عدم حضور او در صحنه شود و نظریه مرگ کامل او نیز محتمل است. به طوری که اخیرا بیانیه عملیات داعش توسط او امضا یا پاراف نمی شود بلکه توسط یک شورایی صورت می گیرد.