تاریخ حوثی‌ها در وقت‌کشی و فریبکاری سطح توقعات از مذاکرات سوئد را پایین می‌آورد

قاهره: علی ربیع
عدن: «الشرق الاوسط»

راجح بادی سخنگوی دولت قانونی یمن گفت: «علی‌رغم موافقت حوثی‌ها برای حضور در مذاکرات سوئد که از سوی سازمان ملل متحد و با حمایت بین‌المللی برگزار می‌شود، آنها هیچ‌گونه جدیتی در جهت برقراری صلح ندارند».
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» با استناد به تاریخ فریبکاری و وقت‌کشی حوثی‌ها در جنگ علیه مردم یمن عنوان کرد: «هیچ نشانه‌ای از جدی بودن آنها برای شرکت در روند صلح وجود ندارد».
بادی در ادامه افزود: «اقدام حوثی‌ها برای حضور در سوئد در راستای تاکتیک و سبک و شیوه ایران در مذاکرات است. جهان پس از مذاکرات سوئد و عدم کسب نتیجه در آن، به ترفندها و فریبکاری‌های حوثی‌ها پی خواهد برد. این گروه تروریستی مسلح از آغاز جنگ علیه دولت در سال ۲۰۰۴ تا به امروز از این روش استفاده می‌کند».
وی یادآور شد: «تا چند روز دیگر مذاکرات استکهلم به پایان خواهد رسید و جهان به فریبکاری‌های حوثی‌ها پی خواهد برد و این نیز به تاریخ فریبکاری‌های گذشته آنان اضافه خواهد شد».
این گروه وابسته به ایران تا کنون چندین مذاکره با دولت را به شکست محکوم کرده‌اند و این همان نتیجه‌ای است که بسیاری از مقامات و فعالان یمنی برای مذاکرات سوئد نیز پیش‌بینی می‌کنند.
از سوی دیگر، عبدالباسط القاعدی معاون وزارت رسانه در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «سطح توقعات من از موفقیت مذاکرات سوئد تقریبا نزدیک به صفر است، حوثی‌ها نمی‌توانند به قطعنامه‌های بین‌المللی به‌ویژه قطعنامه ۲۲۱۶ پایبند باشند و هدف آنها از حضور در مذاکرات بیشتر ارسال زخمی‌ها برای معالجه به خارج از کشور است. هیئت حوثی موجود در سوئد سعی دارد در خصوص موضوع حدیده امتیاز بگیرد».
در همین باره، فارس البیل محقق سیاسی یمنی نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن تأکید بر گفته‌های القاعدی گفت: «حضور این گروه در سوئد صرفا برای ساکت کردن جامعه بین‌المللی و در راستای بازی‌های سیاسی است و اگر در مذاکرت به نتیجه مورد نظر خود نرسند، به رفتارهای مخرب خود ادامه خواهند داد».
وی اضافه کرد: «حوثی‌ها هیچ گونه مسئولیتی در قبال چیزی ندارند، این گروه قانون و اصول و ارزشی ندارند که آنها را کنترل کند و از هر گونه فاجعه انسانی هراس ندارند، کما اینکه به هیچ یک از قوانین بین‌المللی و ارزش‌های سیاسی پایبند نیستند».
از سوی دیگر، علی احمد العمرانی سفیر یمن در اردن نیز در مقاله‌ای در فیسبوک نوشت: «نتیجه مذاکره‌ای که یک طرف آن حوثی‌ها هستند، صلح پایدار نخواهد بود و چیزی جز تبادل اسرا، زندانیان و ربوده‌شدگان رخ نخواهد داد. این همان چیزی است که از سال ۲۰۰۴ تا کنون اتفاق افتاده است».
در همین رابطه، همدان العلیی یکی از فعالان حقوق بشر یمن در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد: «حوثی‌ها از آغاز جنگ در سال ۲۰۰۴ همواره با فریبکاری از مذاکرات برای به دست آوردن وقت و پیشروی میدانی استفاده کرده‌اند. آنها از زمان به دست آمده برای تغییر بافت و ترکیب جمعیت و تغییر ساختار فکری جامعه تحت کنترل خود با ایده‌های طائفی و فراخواندن جوانان برای ورود به میدان جنگ استفاده می‌کنند».