استعفای نخست وزیر ترکیه با هدف آماده گی برای انتخاب مجدد

رهبر حزب «ملتهای دموکرات» کردستانی در حال دیدار با طرفداران خود مقابل مقر حزب در مرکز آنکارا – عکس از آسوشیتد پرس

رهبر حزب «ملتهای دموکرات» کردستانی در حال دیدار با طرفداران خود مقابل مقر حزب در مرکز آنکارا – عکس از آسوشیتد پرس

با استعفای احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، این کشور روز گذشته رسماً وارد مرحله «خلاء حکومتی» شد. هر چند استعفای اوغلو جهت آماده سازی برای انتخاب مجدد وی برای تشکیل کابینه جدید صورت می گیرد، اما به علت مخالفت دو حزب از احزاب معارض با ورود به ائتلاف حزب عدالت و توسعه، به نظر نمی رسد حکومت جدید به آسانی روشنایی ببیند. و با وجود این که حزب عدالت و توسعه در انتخاباتی که روز یکشنبه گذشته برگزار شد، در مقام اول قرار گرفت ولی در به دست آوردن اکثریت مطلق کرسی های پارلمان شکست خورد.

منابع نزدیک به داوود اوغلو گفتند که وی آماده شرکت در هر ائتلافی، البته بدون کنار گذاشتن «ثابت ها» است. منابع توضیح دادند که این ثابت ها، ادامه عملیات پاک سازی نهاد های دولتی از طرفداران فتح الله گولن که یک اسلامگرا است می باشد. اما امر دیگر ادامه صلح با کرد ها است. در همین حال برخی منابع در حزب حاکم، شرط سومی را افزودند که به عنوان «خط قرمز» به حساب می آید، و آن هم مناقشه وضعیت رئیس جمهور، ، یعنی رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه است.

در همین راستا، روز گذشته سه نفر از کردها طی درگیری هایی که بین گروههای رقیب صورت گرفت کشته شدند. این اتفاق تنها دو روز پس از تحقق پیروزی بزرگی برای کردها در انتخابات پارلمانی صورت گرفت.