بان کی مون کنفرانس ژنو را افتتاح می کند و گفتگوها سه روز ادامه خواهد داشت

دو یمنی از پنجره به ویرانی های داخل یک ساختمان در صنعا بر اثر بمباران نگاه می کنند – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

دو یمنی از پنجره به ویرانی های داخل یک ساختمان در صنعا بر اثر بمباران نگاه می کنند – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

فرستاده شخصی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به منطقه خاورمیانه در اظهاراتی برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که طرف روسی دیدارهای «سازنده و پرباری» با هیئت جماعت حوثی در مسکو داشت. میخاییل بوگدانف گفت: «روسیه اعضای هیئت را به انعطاف پذیری نصیحت کرد و به آن ها توصیه کرد که بدون هیچ پیش شرطی در گفتگوهای ژنو برای صلح یمن شرکت کنند».

در همین راستا، خالد الیمانی نماینده یمن در سازمان ملل گفت: «مشاورات ژنو که قرار است ۱۴ ژوئن (خرداد) کنونی برگزار شود به مدت سه روز ادامه خواهد داشت، و طرف های یمنی در حال آماده کردن نمایندگان خود برای شرکت در نشست هستند. الیمانی به «الشرق الأوسط» گفت: هماهنگی جلسات با یک جلسه علنی و با مشارکت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل آغاز خواهد شد ، سپس جلسات غیر علنی به ریاست اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، با طرف های یمنی برگزار خواهد شد.

الیمانی توضیح داد که تعداد شرکت کنندگان در کنفرانس ۱۴ شخصیت خواهند بود، بدین شکل که حکومت یمن و احزاب حامی مشروعیت با ۷ نماینده شرکت خواهند کرد در حالی که دو نفر از حزب علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن و دو نفر از حوثی ها و سه نماینده از احزاب کوچک در این کنفرانس شرکت خواهند داشت.

در همین راستا، جنبش جنوب خواستار مشارکت دادن این جنبش در کنفرانس ژنو به عنوان طرف سوم مستقل شد. فؤاد راشد دبیر کل شورای عالی این جنبش بر آمادگی جهت مشارکت در کنفرانس به عنوان سومین طرف اصلی در حوادثی که در یمن اتفاق می افتد، تأکید کرد.