افزایش تنهایی رئیس جمهور سابق مصر در پاییز «برج العرب»

محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر

محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر

محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر ، که از زمان برکناری از سلطه در پاییز ۲۰۱۳ در زندان «برج العرب» زندانی است، از کمی تعداد ملاقات کنندگان، و عقب نشینی حامیانش شکایت می کند. بنا به گفته منابعی از درون زندان، مرسی در اتاقی که در آن یک قالی پهن شده است و یک عدد صندلی و یک دستگاه تلوزیون و یک تخت خواب در آن قرار داده شده است به سر می برد. او روزنامه ها را می خواند ، و در اوقات فراغت در میان حوضچه های گل قدم می زند، اما کمی ملاقات کنندگان، و عقب نشینی حامیان و تظاهرات آن ها، و حضور نداشتن جماعت اخوان المسلمین در تدارکات انتخابات پارلمانی آینده او را نا امید کرده است.

مرسی با هزاران  نفر دیگر از زندانیان «برج العرب» از مشکل غبار و دود خفه کننده ای که از کارخانه های مصالح ساختمانی مجاور زندان خارج می شود، و با وزش بادهای غربی در فصلی مانند پاییز شدت می یابد رنج می برد. این منابع همچنین گفتند که هنگامی که مرسی برای اولین بار به زندان رسید، به مسئله آلودگی هوای زندان توسط خاکسترهای سیمانی اهمیت می داد، اما طولانی شدن مدت حبس ، و صدور احکام حبس ابد و اعدام در حق وی، او را نسبت به همه چیز بی علاقه کرده است، و او در حال حاضر و در مقایسه با آن چه در گذشته بود، بسیار کم حرف شده است.

گردشی که «الشرق الأوسط» ، پس از کاهش تدابیر امنیتی در منطقه ای که زندان در آن واقع شده است انجام داد، کاهش علاقه به مرسی را به وضوح نشان می دهد. هر چند گفته می شود که برخی عناصر اخوانی سعی داشتند که او را از زندان فراری دهند اما تلاش آن ها ناکام ماند.

مرسی از پنجره زندان خود می تواند  تفریحگاه های ساحلی ثروتمندان، از جمله گنبد کاخ ریاست جمهوری که مورد علاقه حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین بود را ببیند. جالب است که زمان به مرسی اجازه اقامت در این قصر تابستانی احاطه شده توسط مردان امنیتی و درختان نخل را نداد.