اسلام‌آباد: فاروق عمر

به گفته یکی از مقامات امنیتی پاکستان تهدیدات داعش در شرق افغانستان افزایش یافته و منطقه مرزی بین پاکستان و افغانستان به یکی از اهداف این گروه تروریستی تبدیل شده‌است. علاوه بر این، منطقه مذکور در معرض اختلافات و درگیری‌های قبیله‌ای قرار گرفته‌است. این امر نگرانی مقامات سیاسی و نظامی اسلام‌آباد را برانگیخته است.
به گزارش الشرق الاوسط، این مقام امنیتی در ادامه افزود: «شهرهای نزدیک به جنوب افغانستان از جمله شهر مرزی کوئته طی شش ماه اخیر شاهد حملات برخی از طرفداران داعش بود که این حملات به کشته شدن صدها نفر منجر شد. مقامات نظامی پاکستان نه تنها از افزایش فعالیت‌های داعش در شرق پاکستان ابراز نگرانی کرده‌اند، بلکه تلاش‌های خود برای هماهنگی با کشورهای بزرگ منطقه از جمله روسیه و چین را برای مقابله با این گروه تروریستی آغاز کرده‌اند».
دولت روسیه نیز از احتمال افزایش خشونت در شهرهای همجوار منطقه شرق و جنوب افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است، چرا که بنا به گفته برخی از مقامات، امکان توسعه و گسترش طرفداران داعش از «ولایت خراسان» به درون پاکستان وجود دارد.
گفتنی است «داعش» برای پاکستان و دیگر کشورهای منطقه مانند ایران و روسیه خطرناک‌تر از «طالبان» است، چرا که داعش ایدئولوژی و عقاید توسعه طلبانه دارد، اما «طالبان» هیچ‌گاه از تلاش‌های خود برای تسلط بر کشورهای دیگر سخنی به میان نیاورده است.
پس از شکست داعش در عراق و سوریه، گزارش‌هایی در خصوص انتقال ابوبکر البغدادی رهبر سازمان تروریستی داعش به شرق افغانستان وجود دارد.
ژنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان گفت: «تعداد افراد داعش در مناطق ننگرهار و کنر واقع در شرق افغانستان و در جوزجان که در شمال افغانستان قرار دارد، تقریباً ۱۵۰۰ نفر تخمین زده شده‌است. ما تعداد آنها را طی دو سال اخیر به نصف کاهش داده و ضمن بازپس‌گیری مناطقی که تحت کنترل آنها بود، تعدادی از رهبران داعش را نیز به قتل رساندیم».
براساس «سیاست امنیت داخلی جدید» که از سوی نخست‌وزیر پاکستان اتخاذ شده، ظهور داعش در مناطقی در نزدیکی پاکستان چالش‌های امنیتی جدیدی را به وجود آورده‌است که مهمترین آنها، امکان انتشار داعش در پاکستان به کمک جنبش طالبان پاکستان (تحریک طالبان پاکستان) است. آنچه مشکل را مضاعف کرده بازگشت افراد مسلح آموزش‌دیده از سوریه و عراق است.