متیو تولر: کودتاچیان باعث انتشار بیشتر «القاعده» شدند

لندن: بدر القحطانی

متیو تولر سفیر آمریکا در یمن در رابطه با وضعیت یمن ابراز نگرانی کرد و افزود به نفع ایالات متحده آمریکا است که یمن در امنیت و صلح به سر ببرد و روابط خوبی با همسایگان خود داشته باشد. به همین خاطر دولت و ملت آمریکا خواستار ایجاد دولتی مستقل در یمن هستند که این مأموریت را انجام دهد و هیچگونه برنامه‌ای برای تقسیم یمن از لحاظ فرقه‌ای و غیره ندارند.
متیو تولر که در شرف سفر به عراق است تا سفیر آمریکا در آن کشور شود در مصاحبه‌ای با «الشرق الاوسط» اعلام کرد که به مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن اطمینان کامل دارد؛ چرا که توانسته‌است اطمینان همه را جلب کرده و تجربه زیادی در میانجیگیری دارد.
وی در رابطه با احتمال شکست ایده حل بحران یمن در ۳۰ روز که واشینگتن به آن دعوت کرده‌بود، عنوان کرد در صورت شکست این ایده ناامید خواهند شد اما با دولت قانونی یمن همکاری خواهند کرد تا نیازهای یمنی‌ها را برطرف کرده و قدمی در راه خواسته‌هایشان بردارند.
وی همچنین اظهار کرد که راه‌حل سیاسی در یمن نیازمند آن است که حوثی‌ها در امور سیاسی به مرحله بلوغ برسند. از سوی دیگر یمنی‌ها نیازمند دولتی هستند که نرخ ارز را ثابت، واردات تجاری را آسان و فرصت‌های شغلی ایجاد کند. همچنین خدمات اصلی در زمینه بهداشت، برق، آب و… به شهروندان بدهد.
وی تأکید کرد که آمریکا با دولت یمن همکاری می‌کند تا نیازهای آن را برطرف کند و کسانی که از حوثی‌ها حمایت می‌کنند خواهند فهمید که منافع آنها در گرو ایجاد چنین دولتی است.
لوتر در خصوص اظهارات وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا که در هفته گذشته خواستار پایان بحران یمن شدند، گفت: «عملیات نظامی پیروز نخواهد شد و منافع یمنی‌ها را تأمین نخواهدکرد؛ چرا که باید وارد عملیات سیاسی شویم که آرمان‌های یمنی‌ها را محقق کند».
وی به همه شایعاتی که در خصوص برنامه‌ریزی آمریکا برای تقسیم یمن وجود دارد و اینکه هر کدام از دو طرف مسئله مناطق تحت سلطه خود را حفط کنند پایان داد و اعلام کرد ایالات متحده آمریکا هیچگونه برنامه‌ای برای تقسیم یمن از لحاظ قومیتی و عقیدتی ندارد.
وی تأکید کرد یمنی‌ها ملتی واحد هستند که در کنفرانس مذاکرات ملی خواستار دولتی مرکزی شدند.
سفیر آمریکا در یمن همچنین در خصوص وجود سلاح غیرقانونی در یمن عنوان کرد این کشور تنها کشوری نیست که با این مشکل روبرو است و باید با آن کنار بیاید و قطعاً مارتین گریفیتس که تجربه گسترده‌ای در میانجیگری دارد خواهد توانست روشی را پیاده کند که دو طرف به هم اطمینان پیدا کرده و سلاح خود را تحویل دهند.
وی در خصوص عملکرد گریفتیس معتقد است که او توانسته‌است ثابت کند که توانایی کار کردن با تمام طرف ها را دارد اما اگر تاکنون پیشرفتی در قضیه یمن حاصل نشده‌است ناشی از ناتوانی وی نیست بلکه نشأت گرفته از عدم رغبت دو طرف قضیه برای حل بحران یمن است.
وی از اطمینان کامل خود به گریفیتس سخن گفت و اعلام کرد که از او حمایت می‌کند.
وی در رابطه با حوثی‌ها عنوان کرد که آنها بخش لاینفکی از یمن هستند و خود ملت یمن آنها را بهتر می‌شناسند بنابراین تصمیم‌گیری در خصوص راه‌حل سیاسی در دست ملت یمن است و بستگی دارد که دید خود آنها و کسانی که در دولت با آنها شریک هستند نسبت به این راه‌حل چیست.
وی موضع خود نسبت به سنجیدن بلوغ سیاسی حوثی‌ها را تأیید کرد و دلیل آن را اساسی بودن آن در مذاکرات دانست تا در سایه آن بتوان آمادگی دو طرف را در امتیاز بخشیدن و رسیدن به راه‌حل و همچنین پایبندی به توافقنامه‌ها را سنجید.
لوتر در این باره تأکید کرد که حوثی‌ها باید درک کنند که قانونی وجود دارد و باید بر اساس آن عمل کنند. آنها باید بدانند در دولت قانون و نظام با آنها همچون دیگر شهروندان یمنی برخورد خواهد شد؛ بنابراین هنگامی که این آگاهی سیاسی در آنها و پیروانشان شکل بگیرد می‌توان به رسیدن به راه‌حل بلند مدت و دائمی برای یمن امیدوار بود.
وی در مورد «القاعده» نیز عقیده دارد هیچ‌کس همچون یمنی‌ها از دست این گروهک افراطی ظلم و جور ندیده‌است؛ چرا که باعث از بین رفتن امنیت و به وجود آمدن فقر در مناطق تحت سلطه خود شدند.
به نظر لوتر حوثی‌ها آزادی عمل بیشتری به «القاعده» و دیگر گروهک‌های افراطی دادند و باعث انتشار بیشتر آنها شدند.
سفیر آمریکا در یمن عنوان کرد که توانسته با حوثی‌ها ارتباط برقرار کند و آنها اعلام کردند که برای مقابله با فساد مالی، اداری، القاعده، داعش و… به صنعا آمده‌اند.
وی به آنها علام کرد که رفتارشان باعث افزایش فساد مالی و از بین رفتن درآمدهای اقتصادی حکومت خواهد شد.
وی در پایان اعلام کرد تنها راه‌حلی که مردم برای مقابله با فساد مالی و اداری و القاعده و… خواهند داشت ایجاد دولتی قوی، پایدار و مستحکم است.