الصادق المهدی به عمر البشیر: تغییر را ببپذیر

در سایه اعتراضات مردمی که سودان شاهد آن است و در چهار روز گذشته به اوج خود رسید، الصادق المهدی رهبر اپوزیسیون حزب «الامه» سودان روز گذشته تأکید کرد که در پی این تظاهرات ۲۲ نفر کشته و ده‌ها نفر دستگیر شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، المهدی که چند روزی است از تبعید بازگشته، در یک کنفرانس مطبوعاتی در خارطوم اظهار کرد: با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی در سودان، فعالیت مسالمت‌آمیز مشروع، قانونی و توجیه‌پذیر است.
وی از عمر البشیر خواست تا تغییر را بپذیرد و به خواسته‌های معترضان گوش کند.
وی افزود: ما بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌ها را تأیید و سرکوب مسلحانه را محکوم می‌کنیم و از نیروهای امنیتی می‌خواهیم که با شهروندان با خشونت برخورد نکنند.
وی خواهان راهپیمایی همه نیروهای سیاسی و مدنی در بالاترین سطح نمایندگان خود برای ارایه یادداشتی به دفتر ریاست‌جمهوری به منظور تبدیل حرکت پراکنده به برنامه‌ریزی شده شد.
وی گفت: دعوتنامه برای اپوزیسیون به منظور توافق روی متن یادداشت و زمان برگزاری راهپیمایی فرستاده خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر نظام پاسخ مثبت دهد که هیچ، ولی اگر ندهد، با خشم مردم روبرو خواهد شد و خواهان اعتصاب عمومی و باقی سناریوی قیام خواهیم شد.
در این میان، رئیس‌جمهور سودان دستور داد یکی از افسران امنیتی و اطلاعاتی به عنوان حکمران شهر القضارف تعیین شود که شاهدا اعتراضات گسترده‌ای بود. وی جانشین میرغنی صالح خواهد شد که چند هفته پیش در یک حادثه هوایی جان سپرد.
به همین دلیل «سونا» خبرگزاری رسمی سودان اعلام کرد رئیس‌جمهور سرهنگ مبارک محمد شمت را به عنوان حکمران القضاریف تعیین کرد.
صلاح عبدالله محمد صالح قوش مدیر سرویس امنیت ملی و اطلاعات سودان نیز اعلام کرد روز گذشته دست کم یک نفر در شهر شمالی عطبره جان خود را از دست داد.
وی با تأیید وضعیت نامناسب معیشتی مردم و حق دادن به آنها برای اعتراض، موساد اسرائیل را متهم به بکارگیری عناصری از جنبش «عبدالواحد نور» کرد و گفت: ۲۸۰ نفر از اعضای این جنبش را دستگیر کردیم که موساد برخی از آنها را آموزش داده‌است.
گفتنی است اعتراضات مردم سودان از روز چهارشنبه در دو شهر بورتسان در شرق کشور و عطبره در شمال آن شروع شد و پنجشنبه به خارطوم کشیده شد.
گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از این است که تظاهرات به شهر الرهد در غرب سودان نیز کشیده شد و معترضان پایگاه حزب «کنفرانس ملی» حاکم را آتش زدند.
این تظاهرات در سایه بحران نان اتفاق افتاد که بانک مرکزی توانایی تأمین ارز خارجی برای وارد کردن آن را نداشت و دلیل ناتوانی آن در تأمین ارز جدایی جنوب سودان در سال ۲۰۱۱ و از دست دادن درآمدهای نفتی آن است.
براساس گزارش‌ها ارزش روپیه کاهش یافته و تورم در این کشور به ۶۹ رصد رسیده‌است.