وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف در استودیوی ای بی سی

وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف در استودیوی ای بی سی

وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای با شبکه ای بی سی آمریکا خاطرنشان کرد اگر آمریکا حقوق ایران را به رسمیت بشناسد، فرصت برای رسیدن به توافق میان دو کشور وجود دارد.

ظریف در مصاحبه خود گفت: «اگر آمریکا به حقوق ایران احترام بگذارد، فرصتی واقعی برای رسیدن به توافق وجود دارد و ما با اختیار تام از سوی رهبری مذاکرات را به پیش می بریم.»

ظریف روز گذشته در برنامه زنده «این هفته بااستفانوپولوس» حاضر شد. وی در این مصاحبه زنده بر احترام متقابل میان تهران و واشنگتن تاکید کرد و گفت: «من مطمئنم که وزیر خارجه آمریکا جان کری نمی خواهد به ما دیکته کند که چه باید بکنیم و چه نباید بکنیم. ما خواستار مذاکره هستیم و آمریکا هم به سهم خود باید گام هایی بردارد.»

«لغو تحریم های غیرقانونی که شهروندان ایرانی را هدف قرار داده اند» از اولین گام هایی بود که به گفته ظریف ایران انتظار دارد طرف آمریکایی بردارد.

وزیر امور خاجه ایران تاکید کرد: «تحریم نباید ابزاری برای اعمال سیاست باشد. و ایالات متحده باید این طرزفکر را عوض کند.»

ظریف در ارتباط با اهمیت مذاکرات هسته ای گفت: «مذاکره در باب برنامه غنی سازی ایران از زوایای مختلف ممکن است. اما حق ما برای غنی سازی قابل مذاکره نیست… ما احتیاجی به غنی سازی اورانیوم در سطح استفاده نظامی نداریم. این بسیار واضح است که ما به این سمت نخواهیم رفت.»

ظریف در ادمه افزود: «لازم است که هر دو طرف با یکدیگر بنشینند و به یک هدف مشترک برسند. ما نمی بایست دو هدف داشته که در رقابت با یکدیگر باشند. بگذارید واضح تر توضیح دهم. پس از فروپاشی شوروی یکی از نگرانی شما در غرب – که من هم در آن زمان این جا زندگی می کردم و نگرانی های شما را درک می کنم – آن بود که دانشمندان هسته شوروی که اکنون بیکار شدند در بازار سیاه دنبال کار بگردند.»
وی ادامه داد: « الان ما دریایی از دانشمندان هسته ای داریم. برنامه هسته ای ما بومی است. اسرائیل نتوانسته همه آنان را بکشد. متاسفانه موفق به ترور شماری از آنان شدند و کسی خم به ابرو نیاورد. همین امر موجب نگرانی ما شده است؛ چرا که آمریکایی که می گوید مخالف تروریسم است، اجازه می دهد دانشمندان بیگناه ایرانی ترور شوند.»

ظریف درباره واقعه هولوکاست گفت: «من شخصا با رهبری صحبت کرده ام و وی به صراحت کشتار انسان های بیگناه را محکوم کرد… هولوکاست افسانه نیست و کسی درباره افسانه ای صحبت نمی کند.»

او درباره استفاده از عبارت «افسانه هولوکاست» در بخش انگلیسی سایت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی گفت: این موضوع حاصل خطای ترجمه بد و به‌دور از محتوای اصلی است… زمانی که بحثی را از فارسی به انگلیسی ترجمه می‌کنید این مشکل وجود دارد که ممکن است زمانی که فیلم پیش می‌رود، شما بخشی از معنی را جا بیندازید.»