جک استراو، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا

جک استراو، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا

هیئت پارلمانی بریتانیا متشکل از ۴ نفر از اعضای پارلمان این کشور به ریاست «جک استراو» رییس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران در پارلمان بریتانیا و وزیر خارجه پیشین این کشور، بامداد روز سه شنبه ۱۷ دی وارد تهران شد.

در حالی که هیئت پارلمانی بریتانیا دیدار رسمی خود از تهران را آغاز کرده، سخنگوی وزارت خارجه ایران از ادامه سفرهای مشابه از جمله از سوی پارلمان کانادا سخن گفته و محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس ایران در مورد برنامه دیدارهای هیئت بریتانیایی هشدار داده است.

گفته می شود در برنامه هیئت پارلمانی ملاقات با رییس جمهور ایران حسن روحانی و علی لاریجانی رییس مجلس این کشور وجود ندارد.

بی بی سی فارسی در گزارشی نوشت که این سفر به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا در مجلس ایران انجام شده است، در حالی که رسانه های ایران این سفر را به درخواست شخص جک استرا، نماینده مجلس عوام از حزب کارگر نسبت می دهند.

دیگر اعضای هیئت لرد نورمن لامونت، وزیر پیشین دارایی و عضو مجلس لردها از حزب حاکم محافظه کار، و جرمی کوربین و بن والاس، اعضای مجلس عوام به ترتیب از حزب کارگر و حزب محافظه کار هستند.

شبکه خبر جمهوری اسلامی در ایران به نقل از عباسعلی منصوری ارانی، نماینده مجلس و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا گزارش داد که این هیئت به مدت سه روز در ایران اقامت خواهد داشت و با شماری از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ملاقات خواهد کرد.

منصوری پس از دیدار با هیئت بریتانیایی به خبرنگاران گفت که خواسته گروه دوستی پارامانی ایران برای رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به اطلاع هیئت بریتانیایی اعلام شد.

وی همچنین تاکید کرد هدف از سفر این هیئت به ایران، تلاش برای بهبود روابط دو کشور و گسترش همکاری در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است.

جک استراو همچنین روز سه شنبه ۷ ژانویه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره مسائل منطقه ای به ویژه مسئله سوریه، پرونده هسته ای ایران و روابطه دوجانبه گفت و گو کرد.

روح‌الله حسینیان نماینده تندرو و مخالف سیاست های دولت حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در واکنش به سفر جک استراو به تهران اظهار داشت: «بنده کلا با برقراری ارتباط جدی با انگلیسی‌ها مخالف هستم، چراکه انگلیسی‌ها هیچ‌گاه خیری به ایران نداشتند و همیشه نسبت به ایران خیانت کرده‌اند.»

وی افزود: «اگر ما در زمان ناصرالدین شاه (قرن ۱۹)، هرات را از دست دادیم به دلیل خیانت انگلیس‌ها بود، اگر در جنگ جهانی اول قسمتی از ایران اشغال شد و نزدیک به ۱۰ میلیون انسان بی‌گناه به دلیل گرسنگی مردند به خاطر دخالت انگلیسی‌ها بود و در همین اواخر نیز در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت شاهد هستیم که چه خیانت‌هایی را انگلیس نسبت به ایران مرتکب شد.»

حسینیان تصریح کرد: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خیانت‌های انگلیسی ‌ها کم نبوده است؛ از جمله تعلیق غنی‌سازی ایران بود که توسط شخص جک استراو به ایران‌ تحمیل شد و این تحقیر را به ملت تحمیل کردند.»

همچنین دیروز مجلس ایران محمود علوی وزیر اطلاعات را برای پاسخگویی به اهمال وزارت اطلاعات در جریان سفر ماه گذشته هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به مجلس احضار کرد.

علوی که روز ۷ ژانویه برای پاسخگویی به اعضای کمسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران تلاش کرد پاسخ نمایدگان معترض به دیدار هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا با جعفر پناهی و نسرین ستوده در محل سفارت یونان در تهران را بدهد نتوانست نمایندگان معترض را قانع کند.

دیدار هیئت مزبور با این دو معترض ایرانی موجب خشم جناح اصولگرا شده است. در همین راستا به نظر نمی رسد هیئت بریتانیایی یا دیگر هیئت های پارلمانی کشور ها که عازم ایران هستند بتوانند با معترضان ایرانی دیدار و گفتگویی داشته باشند.