محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران - عکس از اسوشیتدپرس

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران – عکس از اسوشیتدپرس

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که کشورش ریاست دوره ای را بر عهده دارد، اعلام کرد که این جنبش در جهت صلح جهانی و منافع ملت ها حرکت می کند.

هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با شعار “تقویت همبستگی برای صلح و پیشرفت” امروز چهارشنبه ۷ خرداد (۲۸ مه) در کاخ ملت ها (قصر الامم) الجزیره پایتخت الجزایر آغاز به کار کرد.

محمد جواد ظریف در مراسم افتتاحیه این اجلاس با اشاره به اینکه «برای برگزاری این نشست رایزنی های گسترده ای در سطح بین المللی انجام شده است»، گفت: « دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد در نیویورک به ریاست ایران، تلاش فراوانی برای تدوین اسناد این نشست داشت که نشان دهنده اهمیتی است که این جنبش برای حفظ منافع ملت ها و هدایت آنها به سمت سعادت و صلح جهانی قائل است.»

ظریف پس از سخنان خود، ریاست نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را به رمطان لعمامره وزیر امور خارجه الجزایر واگذار کرد.

جنبش عدم تعهد برپایه اصول احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای عضو، عدم تجاوز، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، برابری و امتیازات متقابل و همزیستی مسالمت آمیز در دهه ۱۹۵۰ شکل گرفت. این تشکل به عنوان یک تشکل مهم بین‌المللی، یکی از مجموعه‌های تاثیرگذار برروند تحولات جهان است.
دو روز پیش از افتتاحیه رسمی این اجلاس (پنجم و ششم خرداد) نشست کارشناسان عالی کشورهای عضو برگزار شد و پیشنهادات اعضای این جنبش که منطبق بر متن بیانیه پایانی اجلاس سران در تهران (شهریور سال ۹۱ ) بود، مورد بررسی قرار گرفت تا در متن بیانیه پایانی این اجلاس مورد توجه قرار داده و برای تصویب در دستور کار وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، متن پایانی بیانیه که به ریاست جمهوری اسلامی ایران در کمیته هماهنگی نیویورک تهیه شده، بر مسایل مختلفی از جمله موضوعات سیاسی، منطقه ای، محیط زیست، توسعه و فقرزدایی تاکید شده است که این موارد در دو کمیته مهم سیاسی و اقتصادی – اجتماعی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طبق رویه جنبش عدم تعهد، در فاصله میان دو نشست سران عدم تعهد یک اجلاس وزرا برگزار می‌شود که طی آن تصمیمات مهم نشست سران بررسی و به روز می‌شود و متناسب با شرایط جدید اسناد و تصمیمات قبلی اصلاح می‌شود یا تصمیمات و اسناد جدیدی به تصویب می‌رسد.

در مقام اهمیت اجلاس وزرا باید گفت که بعد از نشست سران، اجلاس وزرای خارجه که در اصل میان دو اجلاس سران برگزار می‌شود از بیشترین اهمیت در میان سایر نشست های عدم تعهد، حتی سایر نشسته ای وزرا برخوردار است، چرا که بیشتر امور مربوط به آماده سازی اسناد و مذاکرات مربوط به اجلاس سران در اجلاس وزرا انجام می‌شود و مذاکرات آن معمولا مفصل‌تر و پیچیده‌تر است.