ریاض، عربستان سعودی - عکس از الشرق الاوسط

ریاض، عربستان سعودی – عکس از الشرق الاوسط

الریاض – فهد الذیابی – عربستان سعودی نخستین تحریم های سخت کشورهای عربی همسایه دریایی ایران علیه فعالیت های تجاری منتسبین به “حزب الله” لبنان را اجرایی و در این راستا، مجوز یکی از سرمایه گذاران لبنانی را برای فعالیت رسانه ای در عربستان سعودی لغو کرد.

الشرق الاوسط از منابع خود آگاه شده است که وزارت کشور عربستان سعودی به بازرسی امنیتی در زمینه هویت کسانی می پردازد که از کشورهای دیگر خواستار فعالیت تجاری در عربستان سعودی می شوند. این اقدام از طریق هیئت عمومی سرمایه گذاری عربستان سعودی صورت می گیرد.

عربستان سعودی تلاش می کند تا در جهت اجرایی کردن تصمیم مشترک کشورهای کرانه جنوبی ایران، برای محدود کردن سرمایه گذاری های منتسبین به “حزب الله”، و ایجاد محدودیت تعاملات تجاری و مالی آنها گام بردارد. تدابیر مذکور پس از مداخله “حزب الله” در درگیری های جاری در سوریه صورت گرفت.

وزارت کشور عربستان رسما از نهادهای حکومتی که مسئولیت اعطای مجوز به گروه های مختلف سرمایه گذاری را بر عهده دارند خواسته تا با درنگ در اعطای مجوز به بازرگانان خارجی این وزارتخانه را در جریان اقدامات صورت گرفته در این باره قرار بدهند.

پس از آن وزارت کشور به بررسی امنیتی در خصوص هویت افراد و وابستگی حزبی آنان می پردازد. این امر در هنگام تمدید مجوز کار و اقامت نیز صورت می گیرد.

این اقدامات پس از آن صورت می گیرد که کشورهای عربی همسایه دریایی ایران، در صدد آن برآمدند که تصمیم مربوط به تحریم فعالیت های تجاری “حزب الله” را اجرایی کنند. در همین حال، بنا بر منابع خبری، برخی از این کشورها، در نشست های خصوصی ضمن ابراز تردید درباره اجرایی کردن چنین تصمیمی از پیامدهای ادامه آن ابراز نگرانی کرده اند.

این نگرانی از جمله در مورد مقررات مربوط به سرمایه گذاری خارجی در این کشورها و حقوق قانونی کشورهای میزبان سرمایه گذاری نسبت به سرمایه گذاران و قوانین ممنوعیت تجاری آشکار است. شوراهای پارلمانی در این کشورها در ابتدا باید با قوانین ممنوعیت تجاری موافقت کنند که این امر زمان می برد.

وزیران کشور “شورای همکاری خلیج” در نشستی در منامه پایتخت بحرین در نوامبر سال گذشته با بررسی گزارش مفصل نشست های سابق مقامات امنیتی و اقتصادی این کشورها، تدابیر امنیتی یکسانی را علیه منافع “حزب الله” و وابستگان به آن وضع کردند.

دکتر عبداللطیف الزیانی دبیر کل “شورای همکاری خلیج” در این باره گفت: وزیران کشور در کشورهای عضو این شورا اقدامات ضروری علیه منافع “حزب الله” و وابستگان به آن و همکاری کنندگان با سازمان در کشورهای عضو “شورای همکاری خلیج” را وضع کردند. این تحریم ها که شامل عرصه های مالی و بازرگانی می شود پس از دخالت های آشکار این سازمان در انقلاب سوریه در نظر گرفته شده است.

به گفته خبرگزاری فرانسه کشورهای خلیج روز جمعه گذشته تاسیس دستگاه امنیتی مشترک بین این کشورها را تایید کرده اند. این سرویس امنیتی همانند اینترپل منطقه ای فعالیت می کند.

تحریم های عربستان سعودی علیه “حزب الله” پس از نشست ماه جاری وزیران کشور عضو شورای همکاری خلیج در منامه در نظر گرفته شده است. وزیران کشور عضو “شورای همکاری خلیج” با تشکیل نیروی پلیس مشترک موافقت کرده و گروه های کاری مختلفی مسئول بررسی جوانب سازماندهی و مدیریتی و مالی این طرح شده اند.

“شورای همکاری خلیج” در بیانیه ای اعلام کرد: «این دستگاه (پلیس) همانند یک اینترپل خلیجی است که هدف از تشکیل آن ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه ها و تبادل اطلاعات و تمرکز بر روی انواع جرائم سازماندهی شده و منطقه ای است که منطقه را تهدید می کند.»