چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا از سمت خود استعفا داد. بر اساس گزارش‌های رسانه ها فشار انتقادها در مورد عملکرد او در قبال افغانستان و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) علت اصلی استعفای وی بود.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، ضمن قبول استعفای هیگل، در یک سخنرانی کوتاه در کاخ سفید اعلام کرد که وی تا انتخاب جانشینش در وزارت دفاع و رای اعتماد او در سنا، در سمت وزارت دفاع باقی می ماند.

اوباما از خدمات هیگل تجلیل کرد و گفت که وزیر دفاع ماه پیش به او اطلاع داده بود که می خواهد از سمت خود استعفا کند.

در گزارش‌ها اطلاعات بیشتری در مورد علت این استعفا درج نشده است.

یکی از مقامات آمریکایی نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که هم هیگل و هم اوباما پس از چندین هفته گفت‌وگو بر سر این موضوع «به این نتیجه رسیدند که زمان مدیریت جدید در پنتاگون فرا رسیده است.»

پیشتر روزنامه نیویرک تایمز گزارش داده بود که اوباما از وزیر دفاع خواسته است تا از مقامش کناره‌گیری کند.

این وزیر ۶۸ ساله آمریکایی از نظامیان سابق آمریکا در جنگ ویتنام و سناتور پیشین ایالت نبراسکا است. وی ۱۲ سال سمت سناتوری این ایالت را داشت. آشنایی اوباما با هیگل بیشتر به دوره‌ای بازمی‌گردد که هر دوی آنها به عنوان سناتور در سفرهای مختلف یکدیگر را همراهی می‌کردند.

باراک اوباما نیز در زمان انتصاب آقای هیگل به منصب وزارت دفاع واکنش به مخالفت‌ها با این انتصاب گفته‌بود که «من او را می‌شناسم، او فردی میهن‌پرست است و فردی است که در سنا فوق‌العاده خوب عمل کرده و در ویتنام نیز با افتخار به این کشور خدمت کرده‌است.»

کاخ سفید در مورد فرد جانشین برای آقای هیگل هنوز اطلاعاتی به دست نداده است.

گمانه زنی ها درباره جانشین هیگل آغاز شده است. رسانه از میشل فلورنوی، معاون پیشین وزارت دفاع، سناتور جک رید، از درجه‌داران پیشین ارتش، و اشتون کارتر، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا، به عنوان نامزدهای احتمالی منصب وزارت دفاع یاد می کنند.