محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست شورای روابط خارجی در نیویورک - عکس از رویترز

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست شورای روابط خارجی در نیویورک – عکس از رویترز

وزیر خارجه ایران گفته است کشورش در مذاکرات هسته ای به دنبال راه حلی مبتنی بر احترام متقابل است و مذاکره کنندگان ایرانی تا لحظه آخر پای میز مذاکره خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری ها، محمدجواد ظریف بعدازظهر چهارشنبه به مدت سه ساعت و نیم با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه ۱+۵ در منزل سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک دیدار کرد.

معاونان وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون نیز در این نشست حضور داشتند.

این دیدار در شرایطی صورت گرفت که قرار است هفتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ صبح جمعه در مقر سازمان ملل در این شهر برگزار شود.

امشب نیز قرار است مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا برگزار و فردا صبح نیز مذاکرات دوجانبه هیأت‌های ایران و روسیه برگزار خواهد شد.

آقای ظریف پس از دیدار با خانم اشتون در واکنش به سخنان اخیر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا درباره این که این سطح غنی سازی در ایران قابل قبول نیست، تاکید کرد: «اظهارات وندی شرمن بیشتر مصرف داخلی دارد و تلاش برای حل مشکلات داخلی آمریکایی‌هاست، لذا ما هم در همان حد به آنها توجه می‌کنیم.»

وی از سوی دیگر گفت: «البته به هیچ وجه قابل قبول نیست که مسئولان آمریکایی برای حل مشکلات داخلی خود درباره ایران و مردم ایران با بیاناتی که نشان دهنده فهم صحیح از ایران نیست و یا نشان دهنده یک روحیه خود بزرگ بینی است، صحبت کنند.»

آقای ظریف افزود: «با توجه به اینکه هفته گذشته دیدارهایی با وزیران امور خارجه چین و روسیه داشتم و دوستان هم در اروپا با نمایندگان اتحادیه اروپا صحبت کردند، در حال حاضر مذاکرات به سمت آمریکایی‌ها باز می‌گردد و یک مقدار کار که با روس‌ها در ملاقات بین دو رئیس جمهور آغاز شد نیز به پیگیری نیاز دارد.»

ظریف ادامه داد : «اینکه به نتیجه برسیم، هنوز موکول به این است که طرف مقابل تا چه اندازه در تصمیم گیری جدی سیاسی برای رسیدن به راه‌حل، آمادگی داشته باشد.»

آقای ظریف پیش از آغاز دیدار با خانم اشتون در مصاحبه ای با رادیو ان پی آر گفته بود که ایران آماده مذاکره برای توافق نهایی است.

در صورت حصول توافق نهایی هسته ای تا پیش از سوم آذر (۲۴ نوامبر)، پرونده اتمی ایران به شکل نهایی حل و فصل و تحریم ها علیه این کشور لغو می شود.

از سوی دیگر گزارش ها از تهران حاکی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک است، ممکن است با برخی از سران کشورهای گروه ۱+۵ دیدار کند.

سخنگوی دولت ایران با اشاره به سفر رییس‌جمهور این کشور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: جزئیات سفر رییس‌جمهور متعاقبا اعلام می‌شود.

ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا

وزیر خارجه ایران همچنین پس از دیدار با خانم اشتون در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا شرکت کرد و گفت که بخشی از مانع در راه رسیدن به توافق، «اشتغال خاطر» بیش از حد آمریکا به تحریم هاست.

او گفت: «این توافق آمریکا را ملزم می کند که تحریم ها را بردارد، و کنگره به این توافق اعتراض دارد چون می خواهد تحریم ها را حفظ کند.»

آقای ظریف همچنین در این جلسه به مطرح شدن نیاز ۱۹۰ هزار سویی صنعت ایران به غنی سازی اشاره و تصریح کرد که رهبر ایران این تعداد را به عنوان هدفی بلند مدت مطرح کرده است و بر این اساس در طول مدت زمان ساخت این سانتریفیوژها می‌توان با غرب مذاکره کرد و اطمینان ایجاد کرد. وی افزود با این وجود مردم و دولت ایران به نیت آمریکا در مذاکرات بی اعتماد هستند.