گزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران از سازمان تامین اجتماعی که روز چهارشنبه قرائت شد، مسائل جنجالی را روشن کرد از جمله اینکه بسیاری مقامات ایران از جمله شماری از نمایندگان مجلس، مبالغ قابل توجهی را تحت عنوان هدیه از سعید مرتضوی، مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی دریافت کرده اند.

هیئت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در مجلس ایران در گزارش نهایی خود نوشته که ۳۷ نماینده مجلس از سعید مرتضوی، مدیرعامل وقت سازمان هدیه گرفته اند. مقامات ارشد دولت سابق و برخی رسانه‌ها هم به دریافت هدیه از تأمین اجتماعی متهم شده‌اند.

نام محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق ایران، عبدالرضا شیخ الاسلامی، معاون وقت اجتماعی احمدی نژاد و اسد الله عباسی، سرپرست وقت وزارت تعاون و مدیران روزنامه آرمان و خبرگزاری های ایرنا و موج در فهرست دریافت کنندگان هدیه آمده است.

بر اساس ارقام ذکر شده در این گزارش، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، ۱۰۰میلیون تومان دریافت کرده و اسدالله عباسی هم در یک مرحله ۱۰۰میلیون تومان و در مرحله‌ دیگر ۵۰میلیون تومان کارت هدیه از این سازمان دریافت کرده‌اند.

در حالی که سازمان تأمین اجتماعی همواره ادعا می کرده با کمبود منابع مالی روبرو بوده است، گزارشی که روز چهارشنبه در مجلس ایران خوانده شد، نمایندگان مجلس و افکار عمومی را به حیرت واداشت که چگونه به‌رغم این ادعاها، ارقام شگفت‌آوری در قالب پاداش، کارت هدیه و… به عده‌ای خاص تعلق گرفته است؟

به نوشته روزنامه همشهری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس پیش از قرائت نتیجه تحقیق و تفحص اعلام کرد که براساس درخواست مجلس، یک گروه ۱۵نفره از نیمه خرداد امسال با حکم رئیس مجلس رسما مأمور به این کار شدند و در آبان‌ماه کارشان را تمام کردند و در نهایت گزارش آن در مجلس قرائت شد.

براساس این گزارش تأمین اجتماعی ۵۰میلیون تومان کارت هدیه به دفتر ‌معاون اول دولت پیشین تحویل داده است.
در این میان براساس این گزارش، سهم بابک زنجانی میلیاردر معروف ایرانی بسیار بیشتر از اینهاست؛ او توانسته با انعقاد یک تفاهمنامه، ۱۳۸شرکت از شرکت‌های سود‌ده متعلق به تأمین اجتماعی را تصاحب کند.

نکته جالب توجه این تفاهمنامه در این است که شرکت‌هایی که به هولدینگ اصلی متعلق به زنجانی یعنی سورینت قشم واگذار شده‌اند بازدهی و سود بالایی داشته‌اند. به‌عنوان مثال پتروشیمی آبادان یکی از این شرکت‌هاست که در ۴سال گذشته تا ۱۶۴درصد بازدهی سرمایه‌گذاری داشته‌است.

سعید مرتضوی، مدیرعامل وقت تأمین اجتماعی برای تضمین این معامله ۵فقره چک جمعا به مبلغ ۱۸هزار میلیارد تومان نیز صادر کرده و به خریدار (بابک زنجانی) تحویل داده است، اما هیچ اطلاعاتی درباره‌ ثبت این عملیات در دفتر و حساب‌های تأمین اجتماعی وجود ندارد.

نادر قاضی‌پور، یکی از اعضای گروه تحقیق و تفحص در تذکر شفاهی در مجلس ایران گفت که انصاف نیست میلیاردها تومان از پول کارگران که در صندوق تأمین اجتماعی است بین کارکنان این صندوق و دولتمردان گذشته تقسیم شود یا دولتمردان گذشته از پول کارگران وام‌ و کارت هدیه‌های میلیونی بگیرند.

انتقاد دیگری که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تأمین اجتماعی آمده، به ریخت و پاش در برگزاری مراسم بزرگداشت سازمان و ضیافت های شام و افطار مربوط است.

به گفته هیئت تحقیق و تفحص، شبکه سوم تلویزیون ایران مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و ۹ روزنامه ایرانی بیش از ۸۰ میلیون تومان بابت انعکاس “مطلوب” مراسم مذکور از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کرده اند.