وزیر امور خارجه ایران که به پایتخت روسیه سفر کرده است گفت که در صورت دعوت، ایران در ژنو ۲ مشارکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف، صبح پنج شنبه پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حضور یافت و تصریح کرد که اگر ایران توسط دبیر کل سازمان ملل متحد به این مذاکرات دعوت شود، در آن شرکت می‌کند وگرنه در ژنو۲ حضور نخواهد داشت.

وزیر خارجه ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر این مسئله تأکید کرد که کشورش هیچ پیش‌شرطی را که برای دیگر کشورهای حاضر در این نشست مطرح نشده، نخواهد پذیرفت و یادآوری کرد که تهران پیش‌تر از توافق‌هایی که در ژنو۱ به دست آمده بود استقبال کرده است.

محمدجواد ظریف پس از سفر به چهار کشور خاورمیانه یعنی لبنان، عراق، اردن و سوریه به روسیه سفر کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: راه حل اساسی بحران سوریه را فقط مردم سوریه می توانند تعیین کنند و اطراف خارجی نمی توانند در این موضوع تصمیم گیرنده باشند. باید اجازه دهند و کمک کنند گفتگو بین طرف های مختلف سوری انجام شود و اجازه دهند آنها خودشان به تفاهم برسند و این تفاهم نهایتا در پای صندوق های رای و نمایش اراده مردم سوریه شکل خواهد گرفت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه جمهوری فدراتیو روسیه نیز در دیدار با محمدجواد ظریف، تاکید کرد که در آستانه مذاکرات ژنو ۲، هیچ پروژه محرمانه‌ای بین ایران، سوریه و روسیه وجود ندارد.

وی گفت : “در رابطه با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو دو ما اصرار داریم و بلکه معتقدیم که حضور ایران در این کنفرانس ضروری است. بیست و دوم ژانویه تاریخ افتتاح این کنفرانس با حضور شمار زیادی از کشورها در سطح وزیران امور خارجه است و گروههای سوری در آن شرکت خواهند کرد و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد آن را افتتاح خواهد کرد. در این کنفرانس همه طرفهای درگیر در بحران سوریه مواضع خود را مطرح خواهند کرد. همه طرفهای خارجی باید دو طرف درگیر در سوریه را ترغیب کنند که به دنبال راه حل هایی برای بحران این کشور باشند.”

وزارت‌ خارجه روسیه روز چهارشنبه ۲۵با انتشار بیانیه ‌ای از سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو خبر داده بود. در بیانیه وزارت خارجه روسیه با تاکید بر لزوم مشارکت تمامی طرف‌ های بین ‌المللی و منطقه ‌ای تاثیر گذار بر حوادث سوریه از جمله ایران در نشست ژنو ۲ آمده است: “موضع روسیه و ایران نسبت به بحران سوریه در برخی از مسایل همسو و هماهنگ است به‌ ویژه اینکه هر دو کشور معتقدند هیچ راهی برای حل بحران سوریه جز راهکار سیاسی و مسالمت‌ آمیز وجود ندارد”.

این بیانیه در حالی صادر شد که مارتین نسیرکی، سخنگوی بان‌ کی ‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز، اعلام کرد که جان کری، وزیرخارجه آمریکا مشارکت ایران در نشست ژنو۲ را مفید و مهم می ‌داند. وی همچنین اظهار داشت: “به ‌محض توافق روسیه و آمریکا در این خصوص دعوت نامه ‌ای برای ایران به ‌منظور شرکت در ژنو۲ ارسال خواهد شد”.

موضع وزیر امورخارجه آمریکا در حالی عنوان می شود که چندی پیش او از حضور حاشیه ای ایران در نشست ژنو ۲ سخن گفته بود.

در نشست سه جانبه ای که روز دوشنبه ۲۳ دی ماه در پاریس با شرکت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه برگزار شد، “حضور هیئت ایرانی در این کنفرانس تا کنون لاینحل باقی مانده است”.

قرار است در کنفرانس بین المللی ژنو -۲ با حضور کشورهای مهم جهانی و منطقه ای، راه حلی برای بحران سوریه پیدا شود.

قبل از این هم موضوع مشارکت ایران در کنفرانس ژنو -۱ با اصرار روسیه از یک سو و مخالفت آمریکا از سوی دیگر روبه رو شد که در نهایت هم تهران در آن کنفرانس حضور نیافت.

در کنفرانس ژنو -۱، بر سر تشکیل کابینه انتقالی در سوریه متشکل از وزیران مخالفان و حامیان دولت فعلی سوریه توافق شد اما از تعیین سرنوشت و جایگاه آتی بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه خودداری شد.