محفظه نگهداری یک موشک هسته‌ای آمریکا

محفظه نگهداری یک موشک هسته‌ای آمریکا

نیروی هوایی آمریکا فاش کرده که ۳۴ افسر این نیرو که با «مرگبارترین» تسلیحات این کشور کار می‌کردند، به علت «تقلب در آزمون‌های عادی مهارت» از کار برکنار شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دبورا لی جیمز، یک فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در یک نشست خبری که با عجله در وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترتیب داده شده بود، «رسوایی» در نیروی موشکی اتمی این کشور را «به شدت ناامید کننده» توصیف کرد.

خانم لی جیمز گفت: «تقلب» در پایگاه نیروی هوای مالمستروم، در جریان تحقیقات قبلی که درباره در اختیار داشتن مواد مخدر توسط ۱۱ افسر نیروی هوایی صورت گرفته بود کشف شد.

دو تن از این افسران در بخش تسلیحات اتمی آمریکا حضور دارند و مظنون به دست داشتن در «تقلب» هستند.

پایگاه هوایی مالمستروم در مونتانا، محل استقرار و نگهداری یکی از عظیم‌ترین یگان‌های موشک‌های هسته‌ای بالستیک ایالات متحده آمریکا است.

دبورا لی جیمز، توضیح بیشتری درباره این رسوایی نداده اما گفته که این یک «رفتار کاملا غیر قابل قبول» است و ژنرال مارک ولش، رییس ستاد نیروی هوایی آمریکا، گفته که این ماجرا می‌تواند «بزرگترین رسوایی» در تاریخ نیروهای موشکی آمریکا باشد.

از سوی دیگر، جان کیربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته که اطلاع از این رسوایی «عمیقا آزاردهنده» بوده است.

این در حالی است که چاک هیگل، وزیر دفاع، در جریان بازدید هفته گذشته خود از یک پایگاه موشک‌های هسته‌ای آمریکا، «حرفه‌ای گری» این نیروها را ستایش کرده بود.

آقای کیربی گفته است که وزیر دفاع خواستار آن شده تا به طور کامل از جریان تحقیقات مطلع باقی بماند.

آسوشیتدپرس گزارش داده که «رسوایی تقلب» آخرین نمونه از مجموعه رسوایی‌های نیروی هوایی در یک ماه گذشته است.

بر اساس این گزارش، نقض عمدی قوانین ایمنی، قصور در بازرسی‌ها، ضعف در آموزش و مدارکی که نشان می‌دهد زنان و مردانی که وظیفه نگهبانی و مدیریت موشک‌های زیرزمین نیروی هوایی را بر عهده دارند، از فرسودگی شغلی رنج می‌برند، از جمله این رسوایی‌ها بوده‌اند.

در ماه اکتبر سال گذشته نیز، فرمانده نیروی موشکی اتمی آمریکا، به دلیل «رفتار شرم‌آور» از جمله «مستی» در طول ریاست بر هیات نمایندگی ایالت متحده در یک تمرین اتمی روسیه، از کار برکنار شده بود.

دبورا لی جیمز، منشی نیروی هوایی آمریکا، گفته که هفته آینده به هر سه پایگاه موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده سفر خواهد کرد تا درباره شرایط نگهداری و مدیریت این موشک‌ها و فرماندهان آنها حقیقت یابی کند.

او اشاره کرد که «تقلب» رخ داده محدود به ۳۴ افسر نیروی هوایی بوده، هر چند تعدادی افسر نیروی موشکی به طور محرمانه به آسوشیتدپرس گفته‌اند که برای «پیشرفت در نیروی هوایی» مجبور بوده‌اند در آزمون‌های مهارت ماهانه خود، تقلب کنند.

تحقیقات درباره نگهداری و مصرف مواد مخدر در نیروی هوایی که به کشف تقلب اخیر انجامید، هفته گذشته توسط پنتاگون افشا شد. بر اساس این گزارش، این رسوایی ۱۰ افسر در پنج پایگاه نیروی هوایی درون آمریکا و یک پایگاه در انگلستان را شامل می‌شد.

نیروی هوایی روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد مظنونان به ۱۱ افسر افزایش یافته است.