محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

در شرایطی که ایران و گروه ۱+۵ خود را برای دور دیگری از مذاکرات هسته ای که قرار است از سه شنبه آینده در وین آغاز شود، آماده می کنند، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفته است به نظر وی در شش ماه نخست مذاکرات امکان رسیدن به توافق کامل وجود دارد به شرطی که طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد .

ظریف روز شنبه در گفتگو با تلویزیون ایران درباره دستور کار این دوره از مذاکرات گفت: “مذاکرات سخت و فشرده ای در پیش رواست البته با توجه به اینکه هدف مشترکی در برنامه اقدام مشترک تعیین شده و ادامه برنامه هسته ای ایران همراه با ایجاد اعتماد و اطمینان لازم از غیر نظامی بودن این برنامه و صلح آمیز بودن این برنامه است، قاعدتا نباید کار دشواری باشد چون این هدف، هدف جمهوری اسلامی ایران هم است.”

وزیر امور خارجه گفت: صحبت های که از صبح سه شنبه در وین شروع خواهیم کرد ، شروع مذاکراتی است که براساس تفاهم ژنو باید ظرف حداکثر یک سال به برنامه اقدام نهایی منتهی شود که در مرحله نخست شش ماهه خواهد بود.

ظریف گفت: موضوعات دیگری که دراین دوره از مذاکرات باید بررسی شود، اقدامات نامناسب و صحبت های بی معنی است که تاکنون صورت گرفته است.

منظور وزیر خارجه ایران اظهارنظرهای مقامات آمریکایی در هفته های اخیر است از جمله در این باره که همه گزینه ها همچنان علیه ایران روی میز است، و یا تاکید بر تشدید تحریم ها علیه ایران.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چند هفته پیش گفته بود: در صورتی که ایران از تعهدات خود در توافق هسته ای ژنو سرپیچی کند گزینه نظامی فورا مطرح خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا هم چهارشنبه گذشته در دیدار با همتای فرانسوی خود درکاخ سفید، با بیان اینکه شدیداً به اجرای تحریم‌های کنونی پایبند است، گفته بود: این پیام را باید به ایرانی‌ها بدهیم که اگر موضوع هسته‌ای حل و فصل نشود، تحریم‌های بیشتری در دستور کار قرار می‌گیرد.

ظریف در واکنش به این اظهارنظرهای مقامات آمریکایی گفت: این اظهارات هیچ تازگی ندارد و آمریکا همیشه از این حرف های بی مورد زده است.

دکتر علی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در تهران، درباره مذاکرات گروه ۱+۵ شرق پارسی گفت: “طی روزهای گذشته و حتی ایام پس از توافقات قبلی ژنو متاسفانه سخنان ناامید کننده ای از سوی بعضی اعضای گروه ۱+۵ شنیده شده است و این در حالی است که این سخنان می تواند تاثیر نامطلوبی در روند مذاکرات داشته باشد.

وی گفت: در همین حال: “روند مذاکرات به گونه ای است که می توان گفت موافقتنامه ژنو دیگر راه برگشتی ندارد”.

بیگدلی افزود: “هیچ یک از کشورهای عضو گروه ۱+۵ اکنون در وضعیتی نیستند که بخواهند دست به اقدامات دیگری خارج از مفاد توافق نامه ژنو بزنند. بنابراین با تمام مشکلاتی که هم امریکا و هم اروپا از نظر اقتصادی دارند به نظر نمی ‌رسد آنها بتوانند مانع بزرگی در راه متوقف کردن موافقتنامه باشند.

وی گفت: “انتظار و توقع ما این است که تمامی طرف های مذاکره بر اساس متنی که توافق می کنند صحبت کنند و سخنان حاشیه ای طرح نشود که اصل توافق نامه آسیب ببیند. پس بهتر است آنها با مقاومت کامل متن توافق نامه را مدیریت ‌کنند”.

از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران سه هفته پیش گفته بود: “طی این مذاکره تکلیف همه چیز مشخص خواهد شد و دوره زمانی که ایران باید به این توافقنامه در مورد فعالیت هسته ای پایبند باشد نیز تعیین خواهد شد”.

همچنین حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و جدید یکی از مهمترین مواردی است که در توافق جامع و دراز مدت باید بررسی و حل شود چرا که بطور قطع نمی پذیریم ایران امکان جایگزینی سانتریفیوژهای موجود خود با انواع پیشرفته و جدید را نداشته باشد.

مذاکرات ایران و ۱+۵ برای دور نهایی از روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه به صورت رسمی در (UN) مقر سازمان ملل در وین آغاز خواهد شد.

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب به همراه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شام کاری مشترک در محل رزیدانس جمهوری اسلامی ایران در وین حضور خواهند یافت.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز یکشنبه درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفته است که تیم هسته ای ایران همان نفرات قبلی خواهند بود، اما پژمان رحیمیان از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران هم به تیم مذاکره کننده هسته ای افزوده شده است.

در همین حال خبری درباره تغییر احتمالی درباره تیم مذاکره کننده گروه ۱+۵ منتشر نشده است.