اوباما چهارشنبه پیش از نشست سران خلیج با پادشاه عربستان سعودی در کاخ سفید دیدار می کند * ائتلاف مقرهای عبدالملک الحوثی را مورد هدف قرار می دهد > عسیری : ما به دفاع از خود و جلوگیری از شبه نظامیان متجاوز حوثی اقدام می کنیم

بخشی از کنفرانس خبری سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف (عکس از خبرگزاری عربستان سعودی)

بخشی از کنفرانس خبری سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف (عکس از خبرگزاری عربستان سعودی)

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بعد از ظهر روز گذشته با آغاز عملیاتی، جام خشم خود را با انجام حملات هوایی پی در پی، بر شبه نظامیان حوثی که غیرنظامیان عربستانی را هدف قرار داده بودند ریخت. در همین حال رهبری نیروهای ائتلاف اعلام کرد که تمامی استان صعده یک هدف نظامی به شمار می آید و از غیر نظامیان خواست از پادگان ها و مکان هایی که شبه نظامیان حوثی در آنجا هستند دور شوند.

سرتیپ احمد عسیری سخنگوی ائتلاف و مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته در ریاض برگزار شد گفت: «بمباران برای مدت ۲۴ ساعت پی در پی متوقف نخواهد شد». وی اشاره کرد که این پاسخ سنگین تر از زمان عملیات «طوفان قاطع» خواهد بود. وی همچنین گفت که ائتلاف عملیات دو گانه ای را انجام می دهد یکی عملیات دفاع از خود است و دیگری جلوگیری از شبه نظامیانی است که به مرزهای عربستان سعودی تجاوز کردند.

بعد از ظهر روز گذشته همچنین رهبری ائتلاف توضیح داد که مقرهای رهبری عبدالملک الحوثی در ضحیان و جبل التیس و مرکز مجز، مورد بمباران قرار گرفتند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز روز گذشته از پاریس اعلام کرد که آتش بس در یمن از روز سه شنبه آینده، برای ارسال کمک های انسان دوستانه آغاز خواهد شد و این مشروط به پایبندی حوثی ها به آتش بس خواهد بود. الجبیر که با جان کری همتای آمریکایی خود در کنفرانسی مطبوعاتی در پایتخت فرانسه سخن می گفت، اعلام کرد که آتش بس ساعت بیست وسه روز دوزادهم ماه می (اردیبهشت) آغاز خواهد شد و به پایبندی حوثی ها به آن بستگی خواهد داشت.

کری به نوبه خود گفت که ایران و روسیه مانع راه حل های مسالمت آمیز در یمن می شوند.

روز گذشته سخنگوی کاخ سفید به نوبه خود گفت: «باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه پیش از نشست با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در کاخ سفید دیدار خواهد کرد».