«اجلاس امید» بر حل و فصل اختلافات به عنوان مانعی برای دخالت خارجی تأکید می کند * گنجاندن یک بند دائمی برای خروج ترکیه از عراق

عکسی دسته جمعی از شرکت کنندگان در اجلاس سران عربی در نواکشوت – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

عکسی دسته جمعی از شرکت کنندگان در اجلاس سران عربی در نواکشوت – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

بیست و هفتمین دوره اجلاس سران عربی روز گذشته در پایتخت موریتانی به کار خود پایان داد. در بیانیه پایانی نواکشوت بر تقویت همبستگی عربی و مقابله با تمامی تهدیدهایی که امنیت ملی عربی را به خطر می اندازد، و توقف دخالت های خارجی به خصوص ایران، در امور داخلی کشورهای عربی تأکید شد. بیانیه پایانی اجلاس که «اجلاس امید» نامگذاری شد، بر ضرورت حل و فصل اختلافات موقت بین کشورهای عربی به عنوان مانعی برای دخالت های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی نیز تأکید شده است. برخی منابع حاضر در اجلاس تأکید کردند بر ۱۳ بند از بندهای بیانیه پایانی اجلاس تقریباً به طور کامل اتفاق نظر وجود داشت.

این بیانیه دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی را محکوم کرد، و از ایران خواسته شد به اصل حسن همجواری احترام بگذارد و از استفاده از تهدید و یا زور خودداری کند. «الشرق الأوسط» اطلاع یافت که عراق از تأیید بند متعلق به محکومیت ایران خودداری کرد. لبنان نیز در خصوص محکومیت دخالت های ایران موضعی مشابه عراق اتخاذ کرد.

در بیانیه پایانی از ترکیه خواسته شد بر اساس روابط دو جانبه بین کشورهای عربی و آنکارا نیروهای خود را از خاک عراق بیرون ببرد. علاوه بر این توافق شد که بند متعلق به دعوت از ترکیه به عدم دخالت در امور داخلی عراق، تا زمانی که خروج نیروهای ترک از عراق محقق شود، به عنوان بندی دائمی در شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران قرار بگیرد.

در پایان اجلاس که به جای دو روز در یک روز پایان یافت، محمد ولد عبد العزیز رئیس جمهور موریتانی تأکید کرد بر اجرای تصمیمات این اجلاس تا احیای نقش عربی شخصاً نظارت خواهد کرد.

اجلاس سران عربی روز گذشته در قصر کنفرانس ها در نواکشوت با حضور تعدادی از سران عرب آغاز شد، در حالی که ۱۴ رئیس و رهبر عربی در این دوره از اجلاس حضور نیافتند.