ایران اداره بخشی از بندر چابهار را به هند واگذار کرد؛ در عین حال مقامات هندی امیدوارند تا بندر چابهار به طور کامل راه اندازی شود.
به گزارش الشرق الاوسط، وزیر حمل و نقل هند در دیدار با وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: هند به همه تعهدات خود در اجرای توسعه بندر چابهار پایبند است.
نِیتین گادکاری در دیدار با محمد جواد ظریف گفت: من اطمینان کامل دارم که هند در موقعیتی هست که تمام کارهای راه‌اندازی چابهار را انجام دهد.
وی گفت: دیدار خوبی داشتیم در خصوص بندر چابهار، تسهیلات مالی آماده است. البته مشکلات دیگری وجود دارند اما ما مشکلات را حل می‌کنیم.
وی افزود: دولت هند به بانک ایرانی مجوز داده تا شعبه‌ای طی سه ماه در بمبئی تأسیس شود تا تبادل مالی راحت‌تری صورت گیرد.
در این میان دولت هندوستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور مدیریت بخشی از بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران را برعهده گرفته است.
در این بیانیه آمده است، بر اساس نشست توافق سه جانبه چابهار در تاریخ ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۸، دولت مدیریت بخشی از بندر شهید بهشتی چابهار را بر عهده گرفته است.
همچنین بر اساس این بیانیه، کنترل فیزیکی منطقه ترمینال، تجهیزات حمل و نقل و ساختمان اداری در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ تکمیل شده بود.
همچنین در این بیانیه با اشاره به اینکه دولت هند عملیات تجاری خود در بندر چابهار را با ورود یک کشتی قبرسی با محموله ۷۲ میلیون تن ذرت رسما آغاز کرده است، تاکید شد نخستین بار است که هند مدیریت یک بندر در خارج از مرزهای خود را به عهده می‌ گیرد.
از سوی دیگر ظریف اعلام کرد که در حوزه بانکی یوکو بانک هند و پاسارگاد همکاری خود را در زمینه تجارت و علیرغم تحریم های آمریکا آغاز کردند.
بندر چابهار ایران که در ساحل شمالی دریای عمان و در امتداد تنگه هرمز قرار دارد، براساس موافقتنامه سه جانبه هند، افغانستان، و ایران قرار است به مسیر ترانزیتی جدیدی از آب‌های آزاد به آسیای میانه تبدیل شود. این بندر از شمول تحریم‌های اخیر آمریکا معاف شده است.