ملی گرایان اسکاتلندی بیشترین برندگان… استعفای رهبران سه حزب شکست خورده

کامرون و همسرش سامانتا به هنگام استقبال از سوی کارکنان مقر نخست وزیری از آنها در مراسم جشن در لندن (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

کامرون و همسرش سامانتا به هنگام استقبال از سوی کارکنان مقر نخست وزیری از آنها در مراسم جشن در لندن (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

حزب محافظه کاران به رهبری دیوید کامرون در انتخابات بریتانیا شگفتی ساز شد؛ به طوری که در انتخابات عمومی دو روز پیش با کسب ۳۳۱ کرسی از اصل ۶۵۰ کرسی پارلمان موفق به کسب اکثریت مطلق شد و همه پیش بین های سابق را نقش بر آب کرد…

بدین ترتیب حزب محافظه کاران موفق شد در سلطه باقی بماند و بدون نیاز به مشارکت دادن احزاب دیگر، حکومتی با اکثریت تشکیل دهد. حزب کارگران به رهبری اد میلباند در این انتخابات شکست بزرگی متحمل شد چرا که تنها ۲۳۲ کرسی اخذ کرد که نسبت به قبل ۲۶ کرسی کمتر است و عمدتاً در اسکاتلند، سنگر سنتی حزب است. یکی از نتایج قابل توجه این انتخابات، موفقیت حزب ملی گرای اسکاتلند به اختصاص یافتن کرسی های مجلس عوام بود. به طوری که این حزب توانست ۵۶ کرسی از اصل ۵۹ کرسی اختصاص داده شده به آنها در مجلس عام را به دست گیرد.حزب لیبرال دموکرات به ریاست نک کلگ با اخذ هشت کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت و پس از آن حزب استقلال به ریاست نایگل واراج تنها موفق به کسب یک کرسی شد. روز گذشته بلافاصله پس از اعلام نتایج، میلباند و کلگ و واراج از رهبری احزاب خود استعفا دادند.

در پی اعلام نتایج انتخاباتی رنگ آبی که نشان دهنده محافظه کاران است و رنگ نارنجی نماد ملی گرایان اسکاتلندی، نقشه سیاسی بریتانیا را در بر گرفت.

ایان بیگ پژوهشگر مؤسسه «چاتم هاوس» لندن به «الشرق الأوسط» گفت: «برنامه های اقتصادی و نظام بهداشت و درمان در تصمیم رأی دهندگانی که تصمیم گرفتند کامرون را مجدداً انتخاب کنند بسیار حائز اهمیت بود». اکثریت رأی دهندگان هنوز هم به علت پیامدهای بحران مالی جهانی حزب کارگران را سرزنش می کنند و ترجیح دادند برای دومین بار پیاپی به محافظه کاران اعتماد کنند».

روز گذشته پس از اعلام نتایج، کامرون به کاخ باکینگهام رفت و مورد استقبال ملکه الیزابت دوم قرار گرفت که از وی خواست حکومت آینده را تشکیل دهد. کامرون پس از این دیدار در حالی که دست همسرش سامنتا را در دست داشت، در اولین روز دوره جدید خود، خندان به مقر نخست وزیری بازگشت. وی پس از پنج سالی که در رأس حکومت ائتلافی با لیبرالهای دموکرات طی کرده بود گفت: «اینک می خواهم حکومتی با اکثریت محافظه کار تشکیل دهم».