بصره در کانون توجهات

آب شرب آلوده ۹۵ هزار نفر را دچار مسمومیت کرد

بحران استان بصره عراق و مشکلات خدمات‌رسانی و بهداشتی عدیده‌ آن، بار دیگر به اولویت‌ اول پارلمان جدید این کشور درآمد.

به گزارش الشرق الاوسط، مجلس عراق به همین منظور در جلسه روز گذشته خود، وزرای منابع طبیعی، بهداشت و شهرداری‌ها را فراخواند.

از سوی دیگر نمایندگان پارلمانی استان بصره با طرح پیشنهادی به پارلمان، خواستار تشکیل شورای عالی بازسازی بصره شدند.

در همین راستا، کمیسیون حقوق بشر در بصره از مسمومیت ۹۵ هزار نفر از اهالی این استان به دلیل آب شرب ناسالم خبر داد.

منابع موثق به الشرق الاوسط گفتند: «اکثر توضیح‌هایی که سه وزیر آن را در پارلمان افاده کردند در راستای تقدیم دلایل و توجیه‌ کار مسئولان سابق بوده است که ناشی از سوءمدیریت آنها در روند اجرای پروژهای بزرگ عمرانی این استان بود.”

همچنین نمایندگان بصره با ارائه طرحی خواستار تشکیل شورای عالی بازسازی بصره زیر نظر نهاد نخست‌وزیری و وزراء و به ریاست مستقیم استاندار بصره شدند.

طرح پیشنهادی نمایندگان برای حل معضلات این استان، حاکی از برنامه‌ریزی ویژه جهت اجرای پروژه‌های زیرساختی و استراتژیکی است که از درآمد حاصل از گذرگاه‌های مرزی، دلارهای نفتی، مالیات و هزینه های داخلی در استان تأمین اعتبار می‌شوند.

همچنین این پروژه‌ها باید مستقیما زیر نظر پارلمان عراق و طی مدت پنج سال انجام شود.

شایان ذکر است که در اوایل ماه ژولای تظاهرات اعتراض‌آمیز مردمی در بصره به راه افتاد که به آتش‌کشیدن ساختمان‌های حشد شعبی، احزاب و کنسولگری ایران منجر شد.

از طرفی دیگر منابع امنیتی گزارش دادند؛ برخی از افراد مسلح روز گذشته با تیراندازی به یک فعال مدنی زن در مرکز بصره وی را به قتل رساندند و سپس متواری شدند.