ورودی زندان اوین در شمال تهران

ورودی زندان اوین در شمال تهران


بر اساس گزارش های رسیده از تهران، صبح روز پنج ‌شنبه ۲۸ فروردین، بند ۳۵۰ زندان اوین که محل نگهداری زندانیان سیاسی و محکومان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است شاهد درگیری و ضرب و شتم شماری از زندانیان این بند بود. در پی این درگیری عده ای از زندانیان مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

حدود ساعت ۹٫۳۰ صبح پنج شنبه عده ای از نیروهای لباس شخصی به همراه ماموران و مسئولان انتظامی و حفاظتی زندان تحت عنوان بازرسی به بند ۳۵۰ زندان اوین وارد شدند. افراد لباس شخصی که از ماموران دستگاه های امنیتی بودند، به اتاق های بند وارد شده، پس از بازرسی بدنی، زندانیان را به قسمت هوا خوری فرستاده و درب ساختمان را به روی آنها بستند.

در حین بازرسی، زندانیان داخل هواخوری متوجه شدند آن دسته از هم بندیانی که هنوز در اتاق ها حضور دارند مورد ضرب و جرح شدید ماموران امنیتی لباس شخصی و همچنین گارد حفاظتی زندان قرار گرفتند. علیرغم اعتراض زندانیان، نه تنها این اقدام متوقف نگردید، بلکه زندانیان معترض نیز به صورت غیرمنتظره با حمله ناگهانی ماموران امنیتی با باتوم و مشت و لگد روبرو شدند.

بر اساس گزارش سایت کلمه، این حمله توسط نیروهای اطلاعاتی و با ابزار و ادوات ضد شورش همراه بوده به طوری که شدت حمله چنان زیاد بوده که برخی از زندانیان مجروح و به بیمارستان انتقال یافتند.
بر اساس این گزارش “بیش از سی تن از زندانیان مجروح و مضروب شدند و دست کم چهار تن از زندانیان سیاسی به دلیل خونریزی و شکستگی به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده اند. سی و دو نفر نیز به پس از ضرب و جرح به انفرادی منتقل شده اند.”
در پی اعلام این حادثه موجی از نگرانی درمیان خانواده های زندانیان سیاسی به وجود آمد. از آنجایی که امکان ارتباط به زندانیان فقط از طریق تلفن و یا ملاقات حضوری در روزهای دوشنبه مقدور است، اطلاعی از روند شکل گیری و عمق حادثه به دست نیامد.
در این میان، سازمان عفو بین‌الملل درباره حمله به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت آنان شد.
بنا بر اعلام سازمان عفو بین الملل “مسئولان ایرانی به وضعیت جسمی زندانیان مصدوم رسیدگی کنند و امکانات پزشکی در اختیار مجروحان بگذارند”.

در پی وقوع این حادثه و انتشار اخبار آن، غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌های ایران و همین‌طور سهراب سلیمانی، مدیر زندان‌های استان تهران هر دو این گزارش‌ ها را تکذیب کرده و گفته‌اند “هیچ‌گونه درگیری و ضرب و شتم در زندان اوین نداشتیم.”

اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران(ایلنا) با تکذیب این اتفاق گفته است: “بنا نداریم که به ادعاهای سایت‌های معارض که دروغ پراکنی علیه نظام می‌کنند پاسخگو باشیم. ما به فرافکنی و شایعه سازی هم کاری نداریم.”
از سوی دیگر برخی از کسانی که بعد از حوادث انتخابات سال ۸۸ تجربه زندان را داشته در انتشار این اخبار تلاش کرده و برخی از آنها نیز از طریق ارسال پیامک نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران را مطلع کردند.

یکی از این افراد که نخواست نماش فاش شود به شرق پارسی گفت : ” با آقای مطهری صحبت کردم و ایشان گفتند که من هم از طریق رسانه ها و فیس بوک مطلع شدم و امیدوارم این حادثه حقیقت نداشته باشد. اگر این حادثه صحت داشته باشد رییس سازمان زندان‌ها به خانواده‌های این زندانیان سیاسی توضیح دهد تا حقیقت روشن شود یا لااقل اگر برخی از زندانیان به بیمارستان منتقل شده‌اند اجازه ملاقات به خانواده‌هایشان داده شود. اما من در کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع را پیگیری می کنم”.

وی همچنین افزود: “حامیان زندانیان حوادث ۸۸ پیگیر این ماجرا هستند و به هر طریقی اطلاع رسانی می شود. اما بر اساس اطلاعی که به دست آوردیم این یک برنامه از قبل تعیین شده نبود. ماموران برای بازرسی و به دست آوردن موبایل که از طریق آن اطلاعاتی از درون زندان به بیرون درز داده می شد به بند ۳۵۰ هجوم آوردند، ولی موبایلی هم نیافتند.

در این میان زندانیان شعارهایی دادند که ماموران تحریک شده و اقدام به ضرب و شتم زندانیان کردند”.

همچنین روزنامه اعتماد که متمایل به اصلاح طلبان است، روز شنبه ۳۰ فروردین به نقل از حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نوشت: “به دلیل اهمیت سخنانش به عنوان سخنگوی کمیسیون، تا بررسی ماجرا در جلسه کمیسیون و هماهنگی با رییس کمیسیون در این باره اعلام نظر نمی ‌کند”.

همچنین روز شنبه شهادتنامه ای به امضای ۷۴ نفر از زندانیانی که این حادثه را از نزدیک دیده اند تهیه و یک نسخه آن به دادستان تهران با شرح کامل واقعه ارسال شده است.

در این شهادتنامه اسامی سیزده نفر از کسانی که به شدت مجروح شده اند به ترتیب ذیل آمده است : کامیار ثابت صنعت، امید بهروزی، اکبر امینی ارمکی، اسماعیل برزگری، علیرضا رجایی، امین چالاکی، مسعود عرب چوبدار، فرشید فتحی، سید حسین رونقی ملکی، مجید محمدی معین، اصغر قطان، عماد بهاور، پیمان کاسن نژاد.