رییس جمهور آمریکا باراک اوباما پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز منتشر کرد.

رییس جمهور آمریکا باراک اوباما پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز منتشر کرد.

رییس جمهور آمریکا باراک اوباما پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز منتشر کرده و نسبت به حل اختلاف نظرها با ایران، به ویژه درباره برنامه هسته‌ای این کشور، ابراز امیدواری کرد.

اوباما در پیام نورزوی خود اعلام کرد: «پیشرفت دیپلماتیک واقعی در سال جدید می‌تواند در سال‌های آینده فرصت‌ها و موفقیت‌های جدیدی را برای ایرانیان همراه بیاورد.»

در این پیام که روز ۲۹ اسفند، تنها ساعاتی مانده به لحظه تحویل سال نوی خورشیدی، در وبسایت کاخ سفید منتشر شد، به اختلافات واشنگتن و تهران هم اشاره شد که «دهه‌هاست ادامه یافته» و به «بی‌اعتمادی» میان دو طرف انجامیده است.

رییس جمهور ایالات متحده با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۹۲ گفته است که سال گذشته مردم ایران صدای خود را با انتخاب حسن روحانی رساندند. آقای اوباما گفت: «امیدوارم همه حکومت ایران پیام مردم را بشنوند.»

در پیام اوباما آمده ایالات متحده «به دیپلماسی پایبند» است چرا که معتقد است امکان رسیدن به یک راه حل عملی فراهم است. اوباما معتقد است «زمینه برای یک راه‌حل عملی» وجود دارد و او در این باره دچار «هیچ توهم و ابهامی» نیست.

جان کری، وزیر امورخارجه این کشور نیز در پیامی نوروز را به ایرانیان تبریک گفت. او به مجوز جدیدی که وزارت دارایی آمریکا روز پنج شنبه ۲۹ اسفند صادر کرده که طبق آن دانشگاه های آمریکایی می توانند به تبادل دانشجو با دانشگاه های ایرانی بپردازند اشاره ضمنی کرد و گفت: «ما بر اعتقادمان مبنی بر اینکه تقویت روابط فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور به نفع هر دو ملت است، مجددا تاکید می کنیم.»

شیمون پرز، رییس جمهور اسرائیل نیز پیامی به مناسبت نوروز منتشر کرد و در آن ضمن اشاره به تاریخ مشترک ایرانیان و یهودیان، سال نو را به ایرانیان شادباش گفت.

وی در پیام خود گفت: «من همانند یک انسان خطاب به انسان دیگر با شما سخن می گویم. بدانید همانگونه که ما یک گذشته بزرگ داشته ایم، می توانیم و باید از آینده ای بزرگ نیز برخوردار شویم.»

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز ۲۹ اسفند با ارسال پیامی نوروز را تبریک گفت و در پیام خود نوشت: «فرارسیدن سال نو، چالش‌ها و فرصت‌های تازه‌ای را با خود به همراه می‌آورد. نوروز زمانی است که مردم و ملت‌ها به‌هم نزدیک می‌شوند تا به رسیدن به صلح و شکوفایی و کامیابی کمک کنند.»

نخست‌وزیر بریتانیا سپس به روابط ایران و بریتانیا اشاره کرد و گفت: «روابط بریتانیا و ایران در حال تحول است. با این‌حال او تاکید کرد که هنوز گام‌های بیشتری باید برداشته شود. رییس جمهور روحانی و من توافق کرده‌ایم که برای بهبود روابط دو کشور به تلاش‌های خود ادامه دهیم.»

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز در پیامی به مناسبت عید نوروز نسبت به حل اختلاف نظرها با ایران اظهار امیدواری کرده است.

ویلیام هیگ با اشاره به اینکه همچنان اختلافات میان دو کشور حل نشده است، اضافه کرد: «هنوز موضوعات بسیار مهمی هستند که باید به آنها بپردازیم، اما من قاطعانه معتقدم که گفت وگوی سازنده و همکاری بین ایران و بریتانیا به نفع همه ماست.»

جان برد، وزیر خارجه کانادا نیز ضمن تبریک نوروز از آن چه او تداوم نقض حقوق بشر در ایران خوانده، اظهار نگرانی کرده است.

سفیر لهستان در ایران هم در پیامی ویدئویی فرا رسیدن عید نوروز و سال نو را به مردم ایران تبریک گفت.

وی در این پیام ویدئویی که به زبان فارسی منتشر شد گفت: «از طرف سفارت لهستان در تهران مایلم فرا رسیدن سال نو و عید نوروز را به شما دوستان ایرانی تبریک بگویم و … بهترین آرزوهایمان را به امید آینده‌ای بهتر و روشن‌تر با شما سهیم می‌شویم.»